fredag, februari 24, 2017

Jag vill också briljera

Jag läser en hel del nu för tiden. Sida efter sida. Bok efter bok. Jag har mina favoriter. Precis som alla andra. Oftast blir det deckare och kriminalromaner. Vad den nu är för skillnad egentligen. Men jag älskar den där jakten. Ledtrådsletandet. När jag från första rad får fundera och misstänka personer. Är det en riktigt bra bok hinner nog alla bli misstänkta. Är den mindre bra. Ja. Då hinner jag knappt halvvägs innan jag är säker. Böckerna får gärna utspela sig i Stockholm också. Jag tycker om när jag kan se gatorna och platserna som bilder i huvudet. (Det finns inte direkt högvis med deckare som utspelar sig i Umeå).

Men så ibland. Som nu. Får jag för mig att jag ska läsa något annat. Så jag plockade fram en klassiker. En modern klassiker. Som de flesta säkert känner till eller har läst. Alternativt sett som film. Sett Tom Hanks springa runt på Roms gator. Dan Browns "Änglar och demoner". Jag ska erkänna. Att efter de första 100 sidorna ville jag bara begrava bokjäveln ute i de meterhöga snödrivorna. Det var så mycket fakta om atomer och protoner och vad det nu heter. Men så plötsligt börjar jakten. Och då är jag game.

Det som då slår mig. Som det också gör när jag ser filmerna. Det är Robert Langdons kunskaper. Jag blir så otroligt fascinerad och imponerad av människor som kan så otroligt mycket om något specifikt. Som egentligen inte ens behöver tänka. De kan bara mala fram fakta i sömnen. De har hittat sitt område och de kan det så in i helvete bra.
Jag vill också vara sån. Jag kan en del pedagogik. Jag kan en del om löpning och träningslära. Men kom igen. Jag är inte ens i närheten av Robert Langdon. Jag är inte ens nära att kunna rabbla fakta och vara så säker på min sak. Jag vill också kunna briljera. I mitt försvar kanske just pedagogik inte kan jämföras då en viss sak fungerar på ett barn men inte på ett annat. But still.

Jag är ensam hemma i helgen med två barn. Två friska barn med en halvsjuk pappa. Toppen. Men när barnen sover tar jakten på Roms gator vid. Mr. Langdon och jag ska leta runt i Vatikanstaten efter antimateria. Det blir bra. För det går faktiskt inte att alltid bara lösa mordgåtor.

Inga kommentarer: