tisdag, november 13, 2012

Lapparna förföljer mig

Vi åkte till jourcentralen den här kvällen. Få en bekräftelse på att Prinsen har öroninflamation. Första gången han är sjuk. Då slår vi såklart till ordentligt med en öroninflamation också. Jajamen. Bekräftelsen fick vi. Medicinen likaså. Eller. Medicinen fick vi inte. Den fick vi köpa. Men jag tycker nästan det kan vara värt det.

När vi satt där i väntrummet studerade jag anslagstavlorna. Och jag kände på något sätt att någon ville säga något till mig. Kanske inte den första lappen jag såg. Men de följande tre.
Först såg jag tre människor gå hand i hand på en stig. Stigen ledde rakt ner i vattnet. Det såg nästan ut som att de var på väg ner för att dränka sig. Kollektivt självmord. Hemskt. Jag vet. Men det var min första tanke. Sen läste jag vad det var reklam för. Krishantering. Och det hela blev nästan komiskt. På ett hemskt sätt.

Vi fick flytta på oss. Ny anslagstavla. Jag studerar. "Lider du av social fobi?" stod det stort på en lapp. "Har du svårt att prata inför en grupp?" Ha! Bullseye! Mitt i prick.
Precis bredvid den antisociala lappen satt en ny lapp. "Vi söker dig som lider av hälsenebesvär". Ha ha. Det här är löjligt. Vad vill ni mig?

I eftermiddags hade jag ett tuffare utvecklingssamtal. Jag var nervös. Vilket jag ofta blir när jag pratar allvar med någon. Kom igen. Ni minns väl lapp nummer två? "Lider du av social fobi?" Jag reflekterade över att jag blir så torr i munnen och skäms. Kan bara tänka på det. Inte på vad jag ska säga och ta upp.
När vi gled vidare. Bort från anslagstavlorna. In på apoteket. För att hämta dundermedicinen med kakaosmak. Vid kassan sitter ännu en lapp. Jag studerar givetvis den också. En reklam för en av apotekets produkter. En fuktgel. "Blir du ofta torr i munnen?" står det. Vad är det här? Är det ett skämt? Hur vet de att...?

Kanske är det bara så tydligt. Det finns hjälp. Även för en hälseneskadad ickesocial stackare som ofta blir torr i munnen. En sån som jag. Det är inte illa. Den här gången var det Prinsen som fick hjälp. Nästa gång kanske det är min tur. Undrar om det finns medicin att ta för social fobi. Gärna med kakaosmak.

Inga kommentarer: