torsdag, december 17, 2009

Snöleenden och panik

När datorn sätts på. Så har vi superstart som startsida. En bra startsida. Där allt det viktiga finns med. En av alla de sakerna är vädret. Dagens väder. Och så en 10 dagars prognos. Just den sistnämnda har jag haft stenkoll på senaste dagarna. Allt för att se vad julafton ska bjuda på för väder.

För några dagar sedan skulle det vara kallt fram till den 23:e. Då skulle det bli plusgrader och regn. Sedan slog det om och det skulle vara minusgrader hela julen. Och så igår kväll. Då stod det att den 23:e skulle bjuda på 0 garder. Och det 24:e på två plusgrader och 22 millimeter regn. Kul.

Nu tittar jag igen. Och det hela ser ändå lite ljusare ut. 23:e bjuder på -8. Och så den stora dagen. 24:e. -3 grader och snö. Lycka.

Idag har snön fallit hela dagen. Härligt. Och presis som vanligt här nere i storstan så får alla panik och tror att de ska dö där ute på vägarna i köerna. Allt och alla är lamslagna. Sorligt. Hur kan det bli så år efter år? Så farligt är det inte med snö. Om man kan köra bil ordentligt. Och än värre blir det med de osäkra människorna som puttrar fram i 30km/tim och skapar köer och ojämn körning. Jag var lite orolig när jag skulle åka hem idag efter mötet. Men det gick att köra i samma hastigheter som på sommaren. Inga problem alls.

Snön skapar leenden tycker jag. Inte panik. Och jag tror att det är just den här lilla extra energin man får av snön är det som gör att jag ska överleva de här sista dagarna innan julledigheten. Fyra dagar kvar. Fredag. Måndag. Tisdag. Onsdag.

2 kommentarer:

anna sa...

Ja, denna snö. Vi har haft kul i backen i dag. Älskar ungarnas miner när de kommer farande o vill igen o igen o igen!

Glenn sa...

Anna >> Jo, man får passa på nu när det väl ligger snö på marken. Dessutom, så är det faktiskt rätt roligt att åka ner i backarna själv också :)