torsdag, oktober 08, 2009

Mystik i trappen

För ett tag sedan. Mer än ett år har passerat. Så ringde det på vår dörr och en man stod i dörröppningen. Han presenterade sig och berättade att han precis flyttat in i byggnaden. På våningen under oss. Mannen är medelålders och har en tonårsdotter.

Ett tag innan mannen ringde på vår dörr. Flyttade en kvinna in i lägenheten bredvid oss. Kanske två år har passerat. Till och med mer än så. Hon presenterade sig aldrig. Men verkar trevlig ändå. Kvinnan är medelålders och har en tonårsson. Kanske även lite mer än tonårsaktig. I lägenheten sågs då och då också en man.

En gång hade vi en liten fest här. Liten och liten. Vi slängde ut de sista vid 05-tiden när de fortfarande skrålade Singstar för fulla halsar. Men under den festen skulle jag slänga något. Jag gick ut i trappen och mötte mannen som flyttade in på våningen under. Han hade endast shorts på sig. Och en plsner i handen. Det var mitt i vintern. Och han kom ut ur lägenheten bredvid oss. Där kvinnan flyttat in.

Så där har det pågått ett bra tag nu. Han har setts i trappen och utanför hennes dörr. De har gått promenader tillsammans. De har åkt i väg tillsammans på morgonen. Och vi är nyfikna. Helvete vad vi är nyfikna på vad det är som pågår där. Och så spekulerar vi.

Arbetar de tillsammans? Men bara shorts och pilsner mitt i vintern?
Har de ett förhållande? Men vem är kvinnans andra man och varför bor de så nära men inte ihop? Är den andra mannen ofta på resande fot?
Kan de ha träffats här i huset och inlett något?

Idag träffade jag kvinnan. Vi pratade en kort stund om våra katter. Och allt jag tänkte på medans vi stod där i trappen. Det var att fråga vad de två har på gång. Men jag antar att man inte riktigt kan göra det. I stället får vi fortsätta spekulera. Fortsätta lista ut mysteriet.

Inga kommentarer: