torsdag, oktober 08, 2009

Ännu mer ny tid

Så. Nu sitter jag här igen. Framför en tom och blank sida. Någon undrade hur det gick för mig. Och jag insåg plötsligt att jag inte skrivit en rad sedan mitten på augusti. Samma person tyckte att den nya tiden blivit gammal. Och det kanske den har. Men hela tiden kommer det ny "ny tid". Och det kanske är det jag tagit mig an den senaste tiden.

I vilket fall som helst. Vare sig den nya tiden är här eller om den har passerat. Så sitter jag nu här. Bredvid mig sitter en katt. Hon stirrar på mig och väntar. Hon väntar bara på att jag ska räcka ut min hand åt hennes håll så hon kan resa sig mot den och börja kurra. Men hon får vänta. Ett litet tag till.

Jag kan sitta här och berätta vad som hänt den senaste tiden. Jag kan prata om Djurgårdens fotbollsäsong. Om gnälliga kollegor och om framtidsplaner. Precis som alltid. Men det spelar ingen roll just nu. Det är historia. Och helt oväsentligt. I stället tar jag tag i nuet. Ett stadigt tag i nuets skjortkrage. Om det nu skulle finnas en sådan.

I morgon är det fredag. Och det är en bra fredag. Nummer tre. Så heter våra fredagar. Vi rullar på ett schema där det finnas tre olika fredagar. Så det blir rättvist. Jo, säkert att det blir rättvist ändå. I morgon öppnar jag stugan. Så jag går hem tidigt. Och däremellan ska jag få äran att ta tag och städa och fixa i ordning ett förråd. Inne i vår lekhall.

En gång för något år sedan gjorde jag det. Det satt små lappar överallt som visade på vad som fanns vart och vart allt skulle stå. Allt eftersom slängde folk bara in saker där. Och för ett litet tag sedan gick det knappt att gå in mer än 10cm i förrådet. Eller sophögen om vi ska kalla det så.

Efter i morgon. Då är det ordning igen. Tysk ordning. Precis som det brukar bli när jag har passerat som en virvelvind genom ett stökigt ställe. Undrar hur det blev så. För när jag var liten ville jag väl knappast städa. Hm.

Katten som satt bedvid mig nyss. Hon har gett upp. Gått och sträckt ut sig bredvid sin syster. Nu ligger två svarta pälshögar och andas djups i soffan. Och jag får för mig att jag ska göra likadant. Placera mig i sängen och sträcka ut. Ladda inför i morgon. Fast. Jag köra utan den svarta pälsen. Så klart.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ny eller gammal tid... Glenn sanningen är ju att det är winnerbäck tid!! väntar på en kommentar eller en liten recension ;-)
A

Glenn sa...

A >> Det har du så klart rätt i. Ska hitta några minuter där jag hinner få ner lite tankar kring nya skivan. :)

Anonym sa...

Härligt att du är tillbaka!
A