fredag, oktober 09, 2009

Hemska spegelbild

Jag gick till frisören idag. Detta vidriga ställe. Jag började ladda igår redan. Funderade ut vilka kläder jag skulle känna mig mest bekväm i. Och under dagen idag byggde jag upp nervositeten.

Jag ogillar att gå till frisören. Ärligt talat. Jag hatar att gå till frisören. Det är vidrigt. Man sitter där i stolen och tittar sig i spegeln. Orolig att frisören ska prata en massa och jag måste svara och vara sådär social som jag inte vill vara. Eller kan vara.

Inte nog med det. Spegelbilden. Den är hemsk. Frisörspegeln verkar visa upp varenda dåliga sida man har. Och förstärka dem. Och där sitter jag och måste titta på mig själv och bara må dåligt. Öron och näsa blir större. Ögonbryn och rynkor. Trettiosju dubbelhakor och ett blekt ansikte. Blä! Och hår som ser dött och livlöst ut.

Jag vill bara hoppa ur stolen och springa därifrån. Jag vill ta saxen ur frisörens hand och köra in den i halsen. Tänk om frisören ser samma bild som jag ser. Då börjar jag jag förstå den där Sweeney Todd. Att han skar halsen av folk.

Men nu är det gjort. Jag slipper se den där hemska spegelbilden. Och jag slipper sitta där alla kan se en. Nu kan jag gömma mig under lite vax och en keps. Och under täcket. Spegel spegel på väggen där. Säg mig vem som fulast är.



6 kommentarer:

anna sa...

Vilken överraskning! Tre nya inlägg bara sådär! Perfekt! I dag har vi firat äggets dag och äggsperiment, det var riktigt kul. De hade många tankar och nu när jag sitter här så kommer jag på att vi såklart måste göra en uppföljning. Något att ta med kollegorna på måndag! Trevlig helg! Ps. tror nog att nya frisyren ser bra ut

Tessalisa sa...

Åh...frisörbesök som jag tycker så mycket om. Det är min fritstad i tillvaron att gå till frisören. Så skönt att slå sig ner och bara bli ompysslad. Jag tittar inte så mycket på min egen spegelbild och min frisör känner jag rätt väl nu för tiden. Hon vet hur jag vill ha håret och hon ställer inte de där jobbiga frågorna.
Mitt råd är, hitta en frisör som inte sällskapspratar en massa jobbigt, gå till samma frisör varje gång och framför allt sitt inte och titta på din egen spegelbild om du inte vill det.
Det ÄR ok att sitta och blunda hos frisören.
Fast rent allmänt så tycker jag att du ska träna på att se på dig själv genom "Flickan från landet i norrs" ögon. Jag tror inte att den bild du ser av dig själv i spegeln är samma bild som hon ser.

Glenn sa...

Anna >> Jovisst, här bjuder jag på massproduktion av inlägg :)
Äggsperiment (haha), vad gjorde ni då för något? Och ägget dag, är det något officiellt? :)

Tessalia >> Flickan från landet i norrs ögon är konstiga. Förstår inte alls vad hon ser igenom dem.
Men att sitta och blunda hos frisören, är inte det otrevligt? Nej, usch. Frisörbesök kommer i fortsättningen fortsätta vara ångstfyllda.

Tessalisa sa...

:-D Så konstiga tror jag inte att de är!
Det är inte ett dugg otrevligt. Många kopplar av under frisörbesöken och det är skönt att vila ögonen. Skyll på något som t.ex. att du är trött eller har ljuskänsliga ögon eller kom på något annat bra skäl. Fast när de frågar dig "blir det bra så här?" så bör du nog titta upp.

anna sa...

Tror att äggets dag är andra fredagen i oktober. Vi fick ägg att flyta och att åka ner i en flaska. Mycket imponerande ;)

Glenn sa...

Tessalisa >> Annars kan man kanske chansa och låta dem köra helt fritt. Och inte titta sig i spegeln fören man är hemma. Fast...det kanske är att släppa på kontrollen för mycket. :)

Anna >> Har jag aldrig hört talas om, men det kanske får bli något att kolla upp inför nästa år.