måndag, april 13, 2009

Borta bra men hemma jävligt bäst

Dagarna i norr är över. Mulet och blött. Medan Stockholm har haft sommar. Jag har åter landat i lägenheten nere i Stockholm. Och även om det är skönt att komma iväg upp så är det väldigt skönt att komma hem. Till sitt eget. Till sitt hem.

Dagarna i norr brukar kunna bli intensiva. Det är många att träffa. Och det tär på mitt mindre sociala beteende. Det är mycket arrangerat. Likadant den här gången. Pizzabak och grillning. Middagar och luncher. En vidrig fotbollsmatch. Och så sist. Men inte minst. Skoteråkande. För första gången i mitt liv. Sittandes på en superskoter och fara fram över isen. Ensam. Vinden i håret. Vinden i ögonen. Tårarna som rinner ner för kinderna. 75km/tim kom jag upp i. Eller om de var 275km/tim. Då kom en liten ojämnhet och jag hoppade till. Flög nästan flera meter upp i luften. Voltade tre varv och landade perfekt.

Nu är det måndag igen. Dagen före vardagen sätter igång igen. Bilresan hem igår tog på krafterna. Men enorma köer innan Gävle. Slog upp dörren och drog på träningskläderna. Ett kort joggpass senare mötte huvudet kudden och ögonlocken slog igen.

Klockan slår snart 10.00 och dagens träningspass på cykeln är redan avklarat. Nu väntar andra praktiska saker som däckbyte och biltvätt. Katthämtning och städning. Sånt där roligt. Innan det bär iväg bort till bror och middag där. Om det senare kommer lite söndagsångest återstår att se. Det är inte helt omöjligt. Men jag är i alla fall hemma nu. I mitt egna hem. I vårt hem.

1 kommentar:

Tessalisa sa...

Ni missade solen för att den var ytterligare en bit norrut hos oss!
Underbara soliga dagar då snön levt en tynande tillvaro och luften varit klar och frisk!

Klart att det är skönt att vara i sitt eget hem, det är det ju alltid! hemma bäst helt enkelt!