måndag, april 06, 2009

Nya saker syns inte

Påsklov. Lärare på skolorna som får en veckas break från allt. Elever som får vara hemma och vila upp sig. Som får leka ute i solen. Jag sitter på arbetet. Men det känns som lite ledighet ändå. Barnantalet har krympt lite den här veckan. En del har syskon som är lediga från skolan och får vara hemma med dem.
Dessutom är solen ute. Det finns visst hopp om liv trots allt. Solen som jag faktiskt trodde hade försvunnit för gott och låtit en ny istid börja ta plats.

Fick till en rätt bra helg. Som inte slutade med söndagsångest som den brukar. Efter en ordentlig dipp brukar jag kunna klättra upp en bra bit. Förra söndagen var en dipp. En ordentlig. Som slutade på helt fel sätt.

I vilket fall som helst. Kortare hår och nya kläder. Ocg jag blev sådär förbannat jävla nöjd också. Även om det fortfarande svider litenär jag kollar till kontot. Att åka på en böteslapp var inte heller med i beräkningarna.

Men så kommer jag till arbetet i morse. Nya jeansen på. Frisyren satte sig fint i morse. Och jag är lite extra nöjd. Men så får man ingen kommentar. Inga "Nya jeans? Snygga!" Eller. "Har du klippt dig? Fint det blev". Nej då. Icke! Det säger bara mina kollegor till varandra. Det kanske är så att jag inte är värd något här. Ingen bryr sig riktigt. Eller så är det på ett annat sätt. Kvinnor kan bara ge sådana kommentarer till varandra. Det faller sig naturligt. Även om det bara är en liten topp på håret som klippts bort. Att ge det till en man. Eller liten pojke i mitt fall, blir fel. Det kanske uppfattas fel. Eller så observeras det inte lika mycket. Jag vet inte.

Men jag får väl fortsätta vara lite extra nöjd i min hemlighet i stället. Eftersom ingen annan verkar se det. Om några dagar är det dags att bege sig upp till norr igen. Lämna våren för ett kort återbesök i vintertid. Det hela känns okej ändå. Vare sig jag har påsklov eller inte. Vare sig jag får höra "Fan vad het du är!" eller inte. Dessutom är det allsvensk premiär för Djurgården i kväll. Bara en sån sak.

2 kommentarer:

Tessalisa sa...

Viktigast måste ju vara att "Flickan från landet i norr" tycker att det blev bra! :-) Och jag hoppas att HON har påpekat hur snygg du blev!

Ha dt så skönt i snön norröver. Får ni för lite där ni är så har vi massor ytterligare en bit norrut.
Mina fina vitsippor och blåsippor är gömda under ca 85 cm djup snö! Än är det långt till våren.

Anonym sa...

Är det inte så där extra gött att klippa sig... Gjorde även jag en tur till klippstugan i helgen, och måste säga att min korta rockiga frisyr gör sig bättre nyklippt :-)
Det uppmärksammades på förskolan när jag lämmnade lilleman "har du färgat hårat mörkt" (Svaret är ju nej, har alltid haft svart hår)Svarade "har bara kammat mig idag"
Kul när någon märker att det hänt något, ännu roligare om det var rätt saker. Aldrig är man nöjd...:-)

Här i norrlands skogarna jobbar vi för fullt för vår. Regnar idag. Sart... vintern rasat ut ur... ja du vet!
Ha en trevlig Påsk och njut av norrland!
A