söndag, februari 15, 2009

Alla byter träd

Min kollega D och jag brukar gå iväg med vår Mullegrupp två förmiddagar i veckan. Vi har de äldsta och brukar gå iväg till ett kärr. Där har vi vår egna lilla plats. Gör upp eld och utforskar och leker. En bra plats. Framförallt på våren och sommaren.

Men för ett tag sedan. Var min kollega sjuk. I stället följde Tant S med mig dit. Kul med lite omväxling. Vi brukar leka "alla byter träd" där ute vid kärret. En lek så barnen håller sig varma och får tänka till lite. De tycker den är riktigt rolig.

Den här gången var det en annan förklola där också. De kom lite efter oss. Men lekte i närheten. När vi håller på och leker "alla byter träd", där Tant S och jag givetvis är med. Ställer sig ett par av den andra förkolans barn och tittar på. Efter några minuter kommer deras ena pedagog och ställer sig med dem.

Vi leker vidare en liten stund och bryter sedan för att gå ner till vår eld och värma oss. Då. Då kommer deras pedagog som stod och tittade med sina barn fram till oss. Hon öppnar munnen och ut kommer: "Våra barn tyckte det där såg roligt ut, de skulle också vilja prova".

Tant S och jag bara tittade på varandra. Jaha!? Vad ska vi göra? Ska vi vara lekledare för era barn? Herregud kvinna. Ryck upp dig och engagera dig själv. Så komplicerd är inte leken. Tant S och jag skrattade på vägen hem. Och kände oss nog sådär lite extra duktiga.

Inga kommentarer: