lördag, januari 17, 2009

En liten seger för mig

Under det senaste året har vi på ett fönster på avdelningen skrivit upp alla barnens namn. Efter namnen har vi skrivit lite olika saker. Ibland vad deras favoritlukter är. Innan jul var det vad de önskade sig i julklapp. Och någon gång vad de har för favoritmat. Alltså teman som vi arbetet med och för att få fram deras enskilda åsikter.

Efter jul nu tvättade vi bort deras presentönskningar. I stället tänkte vi skriva vad barnen tycker de är bäst på. Det är något vi arbetat med vid lunchbordet senaste tiden. Jag har nog nämnt det.

Så där står vi. Frågar barnen enskilt och skriver upp vad de tycker de är bra på. Men när vi är klara frågar något barn vad vi ska skriva på våra namn. Vi måste också ha något vi tycker vi är bra på. Jag tycker det blev lite jobbigt där. Inte kan jag stå och säga något jag är grym på. Så vi bad barnen säga vad de tyckte.

Min kollega D var bäst på att ha samlingar. Min andra kollega Chica H var bäst på att pussas. Och så kom vi fram till mig. Lite nervöst blev det. Men så sa en flicka: "Matte är bäst på att leka med barnen". Och fler och fler höll med.

Jag kände mig lite rörd. Det är det jag vill. Det är lite av min grundtanke med mitt arbete. Och tydligen verkar jag ha lyckats. Wohoo! Så nu står det så på fönstret. Jag kan se det varje dag. Och det är nog bra PR för föräldrarna som ser det.
Fredagseftermiddagen blev lite lättare. Helt enkelt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förstår att det var roligt att höra! Men det som är en bra idé med barnen låter som en bra idé för er vuxna också.. Låter du barnen komma undan lika lätt? ;)