fredag, januari 02, 2009

2009 - bara ta för sig

Så var det 2009. Så fort det slår om till ett nytt år så blir man fylld med energi. Det byggs upp så mycket vilja och motivation. Det ska tränas mer och hårdare än någonsin. Man ska vara trevlig, glad och social. Spara pengar hit. Och spara pengar dit. Man ska vara en så förbannat bra pojkvän och vara kung på jobbet.

Men så går det några dagar och allt det där man tänkt låter inte riktigt lika realistiskt längre. Tyvärr. Inte i den graden man byggt upp där kring nyår i alla fall.

Förra året hade jag ett nyårslöfte Jag skulle bli modigare. Jag skulle försöka arbeta med min sociala fobi och vågra prata mer med främmande människor. Och nu. När 2008 har passerat vill jag ändå tro att jag lyckats. Jag har pratat mer. Jag har vågat öppna munnen i lägen jag inte vågat förr. Men det är en lång bit kvar. Och jag antar att 2009 kommer att handla om det också. Fortsätta på samma väg.

Annars är jag inte så mycket för nyårslöften. Det sägs så mycket skit. Det lovas så mycket. Och det byggs så mycket luftslott. Första veckorna ser man en hel massa människor som är ute och tränar i spåren. Sen plötsligt. Är alla borta. Allas nyårslöften stupade efter bara några veckor.

För 3,5 år sedan slutade jag snusa. Det var inget nyårslöfte. Jag bara bestämde mig. Det känndes lättare så. Inga stora krav och inget skålande och lovande. Men det skulle vara förbannat gott med en snus nu.

2009 alltså. Nya möjligheter. Det är bara ta tag i dem på en gång. Hemma igen efter ett antal dagar i norr. Efter boende i en resväska. Jag trivs där uppe. Absolut. Men det blir jobbigt att inte ha sitt. Att behöva vara social hela tiden. Ingen egen tid. Inga egna saker. Nu har jag mitt. Mina saker. Min tid.

2009. Det ligger framför mina fötter. Det är bara ta för sig. Fylld av alla den där energin som om några dagar plötsligt är lika borta som den var i sutet på november och allt var grått och tungt. Ha! Precis så kommer det vara.

2 kommentarer:

Anonym sa...

God fortsättning! Har letat efter tidningen på jobbet men den är spårlöst borta. Ska efterlysa den på planeringsdagen. Glöm nu inte att ta lite ledigt i vår så att du behåller energin!

Glenn sa...

Anna >> God fortsättning! Du missar inte så mycket med tidningen, artikeln var inte direkt het.