tisdag, december 23, 2008

Lite oroligheter inför doppare dan

I morgon är det julafton. Ingen konstigt med det. I det stora hela ska det bli väldigt skönt. Att känna att allt är klart. Bakning, paketköp och inslagning. Det förbannade julkortsskrivandet. Och packandet för att åka norröver på juldagen. För det är först på julafton. Efter det traditionsenliga träningspasset. Jag kan känna mig lugn och avslappnad på riktigt.

Men trots det kommande lugnet är det några saker som gör mig lite orolig. Förra året var det någon som kommenterade något kring mateintag. Och så pang! Satt jag på toaletten med fingrarna i halsen. Säkert inget illa menat. Men det behövs så lite ibland.

En annan sak är det här med ångesten. Senaste tiden har det gått överraskande bra att vara i det där huset från barndomen och med familjen. Och förhoppningsvis blir det inga problem i morgon heller. Är nog mest rädd att förstöra för övriga som är närvarande. Blev väldigt positivt överraskad när min mor direkt sa att hon skulle göra i ordning rummet på nedervåningen åt mig så jag kunde sova där. Och slippa sova i mitt gamla rum. Känns bra att hon förstår.

Jag får försöka se positivt på dagen i morgon. Min bror är där i år. Med sin Dalaflicka. Och dagen efter är det åtta timmar ensam i bilen. Det är skönt. Dessutom kommer jag behöva fira i morgon. Fira storslaget. I morgon är jag rik. På riktigt. Uppestittarkväll enligt traditionen med Don E och Mr. T. Någon säger att man inte blir lyckligare av pengar. Jag skrattar dem i ansiktet. Ha! Visst fan blir man det. Miljonerna blir mina i kväll. Jag skojar inte. De ska bli mina. Det är min tur nu.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, har du börjat blogga igen, kul! Hoppas du får en riktigt trevlig jul! Det är inte alltid den dan man "ska" ha mysigt på blir den mysigaste (snarare ganska sällan?) men man får ta det för vad det är och njuta av att veta att ännu bättre dagar kommer. Imorgon är bara en onsdag, och en sådan förtjänar inte en massa stress och press och ångest. Men onsdagar kan bli bra de med. Hoppas den blir det för dig!

Anonym sa...

Jag gillar självförtroendet med vinsterna. Heja heja! Jag väntar vid telefonen ;)

Anonym sa...

Jag hoppas att din oro är obefogad och att du får en trevlig dag.
Annars får du se julaftonen som en till synes oändlig tråkig raksträcka med en uppförsbacke i slutet, men efter att den är passerad så väntar bara roligheter. Då tar du din packning och åker norrut till snön och värmen (den mentala!) och kärleken och ....tja, vad är INTE bra i norr? ;-)

Anonym sa...

Hoppas att julafton går dig till mötes och att du får en skön dag. God Jul!

Glenn sa...

Tessalisa >> Om det inte vore för den låååånga vintern :)
Julafton går säkert bra, brukar kunna bli rätt mysigt där framåt kvällen med alla ljs.

Anna >> God Jul Anna!