måndag, december 15, 2008

Bitarna har börjat falla på plats

Nu har det snart gått tre månader sedan jag skrev några ord senast. Inte överhuvudtaget. Men här. Ord har jag skrivit i massor. De allra flesta i fom av listor och på arbetet. Ibland känns det som att jag lever mitt liv efter listor. Eller kanske att listorna gör att jag kan leva mitt liv.

Hur som helst. Tre månader. Saker har börjat falla på plats. Skärsår på armarna har läkt. Stickandet i bröstet och den häftiga andningen har inte visat sig på ett tag. Hälsenan läker bra just nu och rehaben går över förväntan. Fyra löppass i veckan kring 10-12 km.

Bilen gick sönder efter en månad. Garantin räddade oss. Nu sparar den bara tid. Ekonomin har börjat vända och siffrorna är inte lika röda längre. Och förhållandet till familjen är under kontroll. Det mesta har börjat falla på plats. Givetvis inte allt. Men kom igen. Hur kul skulle det vara om allt i ens liv var underbart?

Det är nio dagar kvar till julafton. Jag har bakat. Helvete vad jag har bakat. Jag har skrivt de där förbannade jävla julkorten. Och julklappar är inhandlade. Man kan nästan tycka att jag ligger före tidsschemat. Nu finns det inget schema. Men om det hade funnits ett hade jag legat bra till. Ändå känns det lätt panikartat. Att det är miljoner saker att göra varje dag.

Det är fyra dagar kvar att arbeta. Fyra mornar till att sätta sig upp i sängen. Sucka. Och inse att det är långt kvar till pensionen. 37 år. Det sa Per. En nygammalvän. Eller något sådant.
Efter de fyra mornarna blir det lite ledigt. Och då ska jag nästan sätta mig upp i sängen. Sträcka upp armarna och fingrarna i luften. Och säga "Wohoo!". Men bara nästan.

Men innan pensionen. Och innan julafton. Blir det nog några fler ord här. Hoppas ingen har någonting emot det. Jag ska försöka. Ge det en chans. Så får vi se vad det leder till. God kväll. Och hej igen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fullträff! Måste ha kännt på mig att du skulle komma tillbaka till bloggvärlden just idag.
Välkommen tillbaka.

Anonym sa...

Vad roligt att läsa att nästan allt är bra med dig. Har längtat efter dina ord.

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!
Listor är praktiska men man kan känna sig lite fångad av dem ibland.
Här ligger jag långt efter "schemat", men jag har konstaterat att julklapparna är inköpta och det övriga får bli som det blir. Jag har inte alls gjort klart hemma, inte en kaka är bakad, inte en godisbit tillverkad, men jag tror att det blir jul i alla fall ;-).

Det låter onekligen som att du börjat få rätsida på tillvaron! När ledigheten kommer så NJUT av den!

Anonym sa...

Men hej igen! Så kul! En tidig julklapp! :D

Glenn sa...

En dag >> Fullträff vet jag inte riktigt men... Tack. :)

Anonym >> Tack och bock. Hoppas jag kan leva upp till förväntningarna.

Tessalisa >> Tack. Och det stämmer nog, finns inte så mycket man kan göra. Julen kommer när den kommer. Hur man än ligger till. Och allra oftast, brukar det bli bra ändå.

Anna-onym >> Hej hej! God jul! ;-)