lördag, juli 12, 2008

Husligt arbete

Första dagen på semestern. Hur kommer det sig att så fort man får semster. Blir lite ledig. Så ska det görs så förbannat mycket saker? Sista veckorna bunkras det upp en hel hög med uppgifter som man anser kan göras när man väl blir ledig. Nu är jag ledig. I fyra veckor. Och för första gången känns det som att det är precis vad jag behöver. Fyra veckors paus från det där stället. Byta batterier. Ladda upp dem på nytt.

Då man är ledig borde man ligga kvar länge i sängen. Bara ta det lugnt. Se på film i soffan eller gå ut i solen. Om man nu skulle få för sig att hitta någon där ute. Men jag gick upp tidigt i stället. Gick väg till skogen för att ta en lång promenad som träning. Allt för att kunna träna, då jag inte får springa ännu. Med mig hade jag en bunke. Och i skogen väntade myggen. Och lite blåbärsris.


Tänkte att jag skulle försöka på mig något annat än bara att baka. Jag gick in för att göra blåbärsmarmelad. Och det blev perfekt. I alla fall enligt mig. Smakade som den skulle. Fyra burkar fick jag ihop till. Så nu är oskulden tagen. Nu har jag gjort marmelad. Och i bakgrunden rullar vuxenpoängen in.


Så då stod jag där i köket. Och tänkte att det här kan inte vara allt. Jag har ändå semester. Lite mer ska jag väl hinna med att göra så här på första dagen. Så då slängde jag ihop lite kaka. En choclate chip browniekaka. Allt efter gudinnan Leila's ord.

Så nu står burkarna med marmelad i kylen. Extra blåbär i frysen. Och en kaka på svalning ute på kattträdet på balkongen. I handen håller jag en pilsner. En Heineken. Allt för att återfå en del av manligheten som jag ibland långsamt känner glida i väg under allt bakande och donande.

För övrigt borde husligt arbete innebära att man har ett hus. Jag har inget hus. Jag har en lägenhet där katterna inte kan sträcka på benen ordentligt. Och inte jag heller för den delen. Så jag borde få ett. Ett riktigt fint hus med bakmaskin och stort kök. Precis som jag vill ha det. Jag borde få det nu. Så jag kan fortsätta med mitt husliga arbete.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Om du tar med bara en bråkdel av allt du slänger ihop i köket till jobbet så byter jag snart arbetsplats ;) Har ni några lediga tjänser för tillfället *S*

Anonym sa...

Det bor allt en liten "husfar" (lite manligare än "husmor" ;-)) i dig!
Snacka om kontring!
*låter mig motvilligt imponeras*
Den här kylslagna sommaren får jag nog vänta lite till innan jag kan traska ut i skogen och hitta goda blåbär så jag kan inte ens matcha ditt resultat i nuläget.

Angående "HUS-ligheten" så är ju husen norröver betydligt billigare än vad de är i dina trakter *hint*
;-).

Det är inget fel att vara huslig och effektiv under semestern så länge det känns trevligt! Det är i alla fall ett avbrott från vardagen på jobbet

Glenn sa...

Anna >> Tyvärr inte just nu. Men du hade gärna fått ta min tidigare manliga kollegas plats.
Vad gäller RUS mailet du skickade, så ska jag sätta mig in i det hela nu på semestern. Så jag återkommer om/när jag har några funderingar :)

Tessalisa >> Husfar..johodu, det lät manligare. Nästan lite som tomtefar. Fast inte riktigt. I alla fall,det är ett avbrott, absolut, det har du helt rätt i. Och det var rätt trevligt när allt rörande till slut var klart :)