söndag, juni 15, 2008

Första delen av semestern

I morgon påbörjas ännu en vecka. Den 25:e för året. Det innebär att det bara är fyra veckor kvar tills det är dags för lite längre ledighet. Tills semestern börjar. Fyra veckor till sovmorgon. Det vill säga kl 06.00 då den ensamma katten börjar visa sig från sin mindre roliga sida.

Semestern i år blir uppdelad i fyra olika kategorier. Den första delen kan jag berätta om nu. Det blir det två veckor på hemmaplan. Andas in och andas ut. Skaka av sig vårterminen. Tvätta av sig allt gnäll och klagande. Vila öronen.

Kanske träffa lite vänner jag inte träffat på länge. Vänner som under vardagar är en bit bort. Goda vänner. Roliga vänner.

Kanske kan jag träna lite. Men det vågar jag inte hoppas på för mycket. Hälsenan är fortfarande trasig och vad jag eller någon annan än gör så verkar det inte bli några framsteg.

Eller så kanske jag tillbringar dagarna i soffan. Tittandes på serier och film. Spela Fifa eller NHL. Kanske står jag i köket och bakar för fullt. För att bjuda alla de där vännerna jag inte träffat på länge. Och för att fylla frysen.

Möjligtvis sitter jag någonstans med en bok i handen. Det brukar jag kunna göra. Ett litet tag i alla fall. Sedan blir jag rastlös och måste hoppa omkring lite. Innan jag kan läsa vidare.

Eller så är jag ute och letar efter den där stackars katten. Hon som hoppade och försvann. Och som inte vill komma hem.
Så billigt som möjligt ska det vara i alla fall. Den ekonomiska stiuationen här hemma är inte den bästa. Det räknas småpengar. Och det funderas på hur man kan få ihop lite snabba cash.

Vad jag än gör de där två veckorna så är det med Flickan från landet i norr. Vi har lite tid att ta igen. Det har varit mycket på var sin kant senaste tiden.
Men som sagt är det fyra veckor kvar. Det hinner klagas och gnällas lite till. Det hinner skrikas och skrattas mer. Och det blir tid för fler avsked. Den sentimentala biten med arbetet. Och det hinner läggas på ett lager till med vårtermin. Och kanske grunda med lite hösttermin också.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tittade in för att se om det fanns nyheter om tigern. Jag hoppas fortfarande att ni ska hitta henne. Någon kanske har tagit hand om henne?

Jag har redan påbörjat min ledighet. Tyvärr med regn och åska. Fast vad spelar det för roll när hyllmetrarna med böcker finns :-D.

Glenn sa...

Tessalisa >> Tyvärr. Tigern har inte visat några tecken på att vilja komma tillbaka. Hoppet börjar rinna ut. Hoppas bara hon mår bra, vart hon nu är.

De där hyllmetrarna är bra att ha. Brukar finnas mycket gott i dem. Vad läser du nu?

Anonym sa...

Mamma har fått mig att börja läsa Camilla Läckbergs böcker. Just nu är det "olycksfågeln" som gäller, men sedan väntar både "Tyskungen" och "Sjöjungfrun".
Parallellt med Läckberg håller jag dessutom på att läsa Philip Pullmans "Bärnstenskikaren" (del 3 i serien "Den mörka materian"). Visserligen mer en ungdomsserie, men jag tycker om den.