fredag, juni 13, 2008

En tiger är borta

Så blev onsdagen till natt. Flickan från landet i norr och jag hade krypit ner under täcket och ögonlocken var tunga. Natten går och det blir torsdag morgon. Men det är någonting som inte riktigt stämmer.


När jag stiger upp kommer ingen katt strykandes på benet. Inget jamande eller kurrade. Efter ett tag tittar jag ut på balkongen. Där ligger den ena katten och ser på mig med stora ögon.

Den andra katten är borta. Hon har lyckats få upp fönsterluckan på balkongen och hoppat ner de tre våningarna. Ner på asfalten. Sedan dess har vi inte sett till henne. Hon är spårlöst borta. Hennes syster går runt och jamar konstant. Flickan från landet i norr också. Men av olika anledningar. Det går inte att locka fram henne.


Nu är det fredag kväll. En syster sitter bredvid mig i soffan. Ser på när jag skriver. Den andra gör något annat. Kanske jagar möss eller fåglar. Kanske är den rädd och letar efter sitt trygga varma hem. Om det är det sistnämnda. Då hoppas jag hon snart hittar hem. Vi saknar hennes mjuka svarta päls. Hennes lilla fuktiga nos. Och hennes kurrande. Vi saknar Dolly. Våran tiger.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Innekatter som inte är vana vid att vara ute brukar ofta bli nästan paralyserade av skräck när de har lyckats rymma ut i den stora otäcka världen. Sök i buskar, skrymslen och vrår. De vill gärna gömma sig och vågar inte ge många ljud ifrån sig ens om man lockar.
Vi har varit med om liknande med en av våra tigrar. Vi hittade henne längst in i ett snårigaste buskarna. Inte långt hemifrån.

Anonym sa...

jag håller tunnarna för att ni hittar den lilla grisen! håller med tessalisa, leta där det är trångt! är den skadad/rädd kommer den inte vara ute och gå.

eh kan man få recept på vad det nu var du skickade med flickan från landet i norr när hon var på roadtrip? det var något med glasyr och chokladbitar i och man nästan dog när man tog en tugga, skitgott!!

Glenn sa...

Tessalisa >> Vi har letat och letat. Men jag antar att man missat en del stället. Skog åt nästan alla håll. Och vi har haft ut tigerns syster i sele och letat, men utan resultat. Får fortsätta ett par dagar till.

Virvla >> Vet inte om jag ska ge ut det. Det är Leila's och min hemlighet. Nej men..kolla in här: http://recept.nu/1.149559/leila_lindholm/efterratter_godis/agg_mejeri/chocolate_chip_walnut_brownies

Jag gjorde om receptet lite efter Flickan från landet i norr's nötogillande samt bytte ut den dyra chokladen mot vanlig marabou.

Anonym sa...

skit också, såklart det var tvunget att vara ett recpet från den där jobbiga kocken. men gott, det var det...som lite knulla i munnen som min kollega just så fint uttryckte det.

har ni hittat lill-dolly än??

Glenn sa...

Virvla >> Det var också ett...hrm...sätt att säga det på.

Lill-Dolly är fortfarande på äventyr. Och hoppet börjar väl att sina så småningom.

Anonym sa...

vi är bra på att uttrycka oss, vi som inte gör annat än att prata dagarna i ända...hahahahaaa

stackars lill-dolly och nike och er!!! :-( sätt upp lappar överallt kanske har någon hittat henne!? jag håller tummarna och katterna sina små tassar här hemma.