fredag, maj 23, 2008

Sen en tid tillbaka

Älvorna har inte slutat dansa. Jag har inte avslutat det här. Jag har inte gjort något dumt. Inte allt för dumt i alla fall. Men jag har gjort mycket annat. Mycket annat på samma gång. Kanske så mycket att jag glömde bort att leva. Att ta hand om mig själv.

Det var krav och måsten mest hela tiden. Från andra, men kanske främst från mig själv. Krav på att ställa upp. Krav på att prestera. Krav på att räcka till. Det blev helt enkelt för mycket. Jag satt mest och stirrade rakt fram. Tom och svag. Känslorna försvann och gömdes undan under någon gammal matta någonstans. Jag glömde bort allt det där som var bra med mig.

Jag ska inte sitta här nu och påstå att allting är lugnt nu. Eller, visst kan jag påstå det, jag brukar förtränga att jag mår dåligt. Men någonstans känner jag att det är på väg att vända. Att jag börjar få kontroll över en del saker igen. Jag börjar hitta någon slags väg för att hamna på rätt spår igen.

Det är lång väg tillbaka till alla leenden och skratt. Till påhitt och bus. Jag går fortfarande och drar på en trasig hälsena. Operationen var misslyckad och jag försöker nu med hjälp av Dr. Gustafsson och sjukgymnast Ingrid att till slut ändå lösa det här. Det är en stor del. En enorm del som känns jobbig.

Och så är det arbetet. Husköpanden och flyttande. Pengar som behövs med som inte finns. Det är små krav och det är stora krav. Men sen finns det saker som blivit mycket bättre också. Relationen till det där huset från barndomen. Inredningen. Drömmarna och luftslotten.

Jag trodde ingen skulle kunna förklara hur jag kännt. Hur tankarna har snurrat omkring i mitt huvud. Men så hörde jag en låt. En underbar låt från en underbar debutant. Melissa Horn. Hennes låt "sen en tid tillbaka" beskrev allt. Mina tankar blev hennes ord. Jag ser mig omkring i omgivningen för att se om hon varit här.

Sen en tid tillbaka har jag varit trött
Försökt att vara allt på samma gång
Så mycket man kan göra och borde och vill
Mitt i allt så ska man räcka till

Sen en tid tillbaka har jag varit tom
Och försökt att hitta spår som leder rätt
Ja det finns så mycket måsten att vara bra på det man kan
Och mitt i allt så ska man vara sann

Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag varit tyst
Och försökt att känna efter hur det känns
Ja man gör som alla andra och försöker att bli van
Men jag har tröttnat på att vara likadan

Sen en tid tillbaka har jag känt mig svag
Och försökt att vara nån till lags
Ja man kämpar för en plats som passar både här och där
Och snart har man glömt vem man är

Och jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort

Sen en tid tillbaka har jag tänkt såhär
Och insett att jag måste börja om
Ja jag har kämpat för en plats som passar både här och där
Men snart ska jag hitta den jag är

Jag har ändrat i mitt rum, köpt nya kläder
Och samlat damm på min gitarr
Men i vad jag än tar på mig känner jag mig alltför kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma

Ja jag har ändrat i mitt rum, köpt nya möbler
Och samlat damm på min gitarr
För allting jag skriver det blir ändå för kort
Och allt som är bra med mig har jag förmågan att glömma bort
Har jag förmågan att glömma bort





Melissa Horn - "Sen en tid tillbaka"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så oerhört trevligt att se dig igen. Hoppas du får en underbar sommar!

Glenn sa...

Anna >> Tack. Det var snällt. Väldigt snällt. Hoppas du får en härlig sommar du också!