onsdag, februari 06, 2008

En trevlig önskan

I slutet på arbetsdagen var det bara tre barn kvar. Mina kollegor S och Chicha H var också kvar. Kollegan S skulle stänga. Vi hade plockat in lite frukt som vi satt och mumsade på. En del mumsade mer än andra.

Ett av de tre barnen som var kvar går på min avdelning. Hon fyller sex år i sommar. Jag satt i soffan och hon hade placerat sig i mitt knä. Hon lutar sig bakåt på mig. Och frågar vem som skulle stänga idag. Jag svarade att det var S som var den lagom lyckligt lottade. Flickan sätter sig upp. Och blir sittandes tyst.

Nästan två minuter senare lutar hon sig tillbaka igen och säger tyst: "-Ohh... jag önskar att det var du som ska stänga idag."

Det blev en sån där dag. Där det kändes lite lättare att gå ut från förskolan. Och lite lättare att komma tillbaka i morgon bitti.

Inga kommentarer: