söndag, februari 24, 2008

En annorlunda spottkopp

En katt springer omkring framför tv:n. Ibland far den förbi. På skärmen visas det fotboll. Inte helt ovanligt Katten följer noga den rullande bollen och de små springande spelarna. Men när bollen flyger ut mot sidan av skärmen så tror katten att den flyger vidare. Ibland letar hon bakom skärmen.

Igår var jag en sväng i Uppsala. Äventyrsband och allt vad det innebär. Innan hemgången blev det en sväng i bubbelpoolen. Det är alltid en miljard människor i olika former som ska in dit. Gärna samtidigt och på varandra. Men till slut blev det lite plats. Det var avslappnande. Ett kort tag i alla fall. Mitt emot oss satt några killar som ansåg sig vara bäst, snyggast och hetast på hela stället. En av dem. Han satt och spottade i vattnet hela tiden. I bubbelpoolen där alla satt. Och ute i bassängen. Med några sekunder mellanrum flög det ut saliv ur munnen på han. Så äcklad gick jag därifrån och tvättade rent mig ordentligt.

Jag kan inte förstå. Hur det kan komma sig att man håller på så. Tror man att man är ensam på stället? Hade jag varit modigare att jag sagt något. Men i dagens läge hade jag väl åkt på stryk då. Misshandlad till döds. I en bubbelpool.

I stället för att fortsätta störa mig på de personer med allt för högt ego. Vilket det egentligen är mest synd om. Så tar jag tag i arbetet med brandsäkerheten för förskolan. Sammanställer personalen svar på frågor om brandsäkerheten. Skrämmande vad dålig koll en del av mina kollegor har. Men nu. Nu är det ett nytt brandskyddsombud i stan. Nu ska det bli ordning.

Katten har slutat jaga bollar och spelare nu. Kanske för att det är halvtid. I stället har hon lagt sig ovanpå tv:n. Känns lite riskabelt. Men katten har i alla fall empati. Hon är trevlig. Tar för sig i vissa lägen. Bryr sig oftast om andra. Hon tror inte att hon är ensam i världen. Hon går inte runt och spottar där andra är. Och då är hon ändå katt.

Inga kommentarer: