fredag, augusti 03, 2007

Män och kvinnor

Flickan från landet i norr har ett antal boxar med serien sex and the city. Hon har sett dem ett flertal gånger. Jag kanske har sett något enstaka någon gång på tv. Jag har aldrig fastnad för själva serien. Däremot har jag reagerat på hennes funderingar och hennes sätt att skriva.

Vi har nu öppnat boxarna. För första gången för mig. Ännu en gång för andra. De första avsnitten är avklarade. I första avsnittet pratas det om att killar bara ligger med tjejer utan att ha några känslor efteråt. Kan det verkligen vara så? Eller är det en styrd åsikt från dessa singelkvinnor i serien? För inte kan jag tänka mig att det är fler killar som har känslolöst sex än det är tjejer.

I andra avsnittet togs helt andra funderingar upp. Män som bara träffar modeller. Annat är inte av intresse. Jag kan inte relatera till det. Jag har aldrig träffat någon modell. Och dessutom kan det väl ändå skilja rätt mycket när det kommer till ordet modell.
Modeller som går på catwalken är inte vackra. Inte någonstans. De ser hemska ut. Beniga, bleka och halvdöda. Ibland t.o.m heldöda då de bantat för mycket.
Men ofta har jag undrat vad som krävs för att man ska bli någon slags modell. Jag har ingen önskan att bli det, men det skulle vara kul att veta vad som behövs. Catwalkmodell, plusmodell, kallsongmodell eller skomodell. Jag vet inte ens vad det finns för olika.

I tredje avsittet tas funderingar kring giftemålet upp. Blir man någonsin för gammal för giftemål? Det tror jag inte. Om däremot barn ska bli till i samma förhållande, så finns det kanske en ålder. Jag vet inte, men det känns som att det är en tanke som för mig personligen, ligger ett par år frammåt i tiden.

Gifta par träffar andra gifta par. Singlar träffar singelvänner. Så är det. Om man nu är gift eller bara tillsammans, det spelar föga roll. Och det är en diskussion som aldrig kommer att ta slut. Så fort någon träffar en man eller kvinna, så förpassas tid med diverse singelvänner. Tyvärr, men så är det. Det tror jag sker i de allra flesta fallen. Men kanske är det skillnad på att ha ett förhållande i tidigt stadium och på att vara gift.

Men som sagt, det finns underbara funderingar i den här serien. Funderingar som där utspelar sig ur kvinnors synpunkt. Men är inte speciellt svåra att göra om. Och se dem ur en mans perspektiv. Kanske är det funderingarna och tankarna som ändå gör att serien håller.För handlingen annars, den ger mig ingenting.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag avskyr den där ytliga serien och allt vad den står för.
Jag tål den inte! Jag får allergiska utslag och måste byta kanal när den börjar.
Underliga värderingar, underliga åsikter och tanker, underliga och stereotypa karaktärer som jag hoppas inte finns i verkligheten

Glenn sa...

Tessalisa >> Nej, men så hesk är den väl inte? Den är fruktansvärt ytlig, absolut. Men funderingarna i den ätycker jag ändå är rätt intressanta.
Dessvärre tror jag nog att det finns en hel del av dessa stereotypa karaktärer där ute i världen.