lördag, juni 09, 2007

En syndig pilsner

Idag var det Stockholm marathon. Och en sådan löpartillställning går inte att missa. Även om den gick i ordentlig hetta.
Så Mr T och jag satte oss på tåget och tog oss in till storstaden. Väl där inne gick vi lite i affärerna och avslutade med att bänka oss vid vattnet framför stadshuset. Glass och vätska. Och bara njuta.

När starten gick rundade vi stadshuset och tog oss en bit in på norrmälarstrand. När vi gick längs gatan kom vi förbi ett gäng män som hade plockat ut soffor och bord och bänkat sig med pilsner och ciggaretter på trottoaren.
De hade en skinnsoffa och vi skulle få en pilsner om vi vågade sätta oss i den och luta oss tillbaka. Det gjorde vi. Jag menar, en kall pilsner i solen är inte fel.

Pilsner fick vi, och vi började titta oss lite omkring. Mannen mitt emot hade en hel del tatueringar. På axeln stod det namnet på en skinhead förening. Efter att ha tittar på övriga tatueringar och sett ett flertal nazistiska symboler så dracks det rätt fort.

Männen pratade på. Någon drog skämt om svarta och bomull. Någon frågade vilket lag vi höll på. Vad skulle man svara på det? Någon frågade om vi var homosexuella. De var trevliga, men det kändes inte speciellt bra att sitta där i sofforna.
En av männen berättade att förra året hade nyheterna zoomat in dem. Det hade just varit en fin syn. Sitta där i soffan med dessa herrar. Ha!

Vi drack upp. Jag snabbare än Mr T. Tackade artigt och gick vidare. Jag var lite nervös. Mr T lugnare. Men sån är jag. Att dricka pilsner med främmande nazister tillhör inte vanligheterna. God pilsner. Men syndig pilsner.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Va´kul, jag sprang maraton i år och lade då märke till männen i sofforna. Vid första varvet såg det hur trevligt ut som helst men vid andra hade stämningen hårdnat betydligt och en man stod lutad över en "kompis", hötte med knuten näve och hotade med fyllegrötig röst med att han "skulle fan slå dig i bitar". Skönt att du/ni inte var där då!!!! /Mari

Glenn sa...

Mari >> Ha ha, där ser man. Vi stod 200m längre upp i stället.
Hoppas det gick bra för dig i värmen!

Anonym sa...

ja jo....ingen topptid men jag kom runt och det utan att kräkas eller gå sönder oc viktigast av allt det var kul!!!
Ser att du haft lite strul med stöld vilket kanske gjort att du missat boktipset jag gav dig givit dig tidigare. Med risk för att uppfattas som tjatig, jag tycker att du skall läsa boken/M

Glenn sa...

Mari >> Jo, man säger visst att idrott ska vara roligt =)
Jag letade lite bland kommentarerna, men hittade inte vad boken hette. Om jag inte minns fel så var det något med sexuella utnyttjanden på barn eller något sådant?