lördag, september 23, 2006

Släpp klassfrågan

Sätter på datorn. Så här tidigt på lördagmorgonen. Tidigt. För mig alltså. Klockan närmar sig tio.
Jag tittar på aftonbladet. Precis som alltid. Och ser en debattrubrik. Om den nya bestämmelsen att höja böterna för fortkörning.

Ursprungsförfattaren tyckte det var pinsamt. Att rika nu ska kunna ta över vägarna ännu mer. Och att det bara kommer att svida för barnfamiljer.
Ett flertal av de följande inläggen håller med.

Det gör inte jag. Inte ens lite. Jag blir mest upprörd. Jag kan inte förstå hur människan tänker. Hur kan det här bli en klassfråga? Är inte lagen lika för alla människor? Och varför förväntas det av författaren att alla rika kör olagligt?

Nej. Det var bara ett av alla dessa idiotiska påhopp på rika. Denna klassfråga. Som uppenbarar sig överallt. Är helt onödig tycker jag. Jag är inte rik. Inte alls. Inte ens efter min löneförhöjning på 800:- Men jag förstår inte varför rika måste få betala extra mycket för saker. Bara för att de har pengar. De flesta har antagligen kämpat hårt för dessa pengar.

När det gäller hastigheterna. Så kan alla släppa på gasen. Rik. Som fattig. Även jag ska försöka göra det. Och när det gäller klassfrågan i övrigt. Låt de rika vara.

För övrigt. Undrar jag verkligen vad en vänsterdemokrat är för något...

Inga kommentarer: