onsdag, juni 21, 2006

Ett rosa paket ägg till Tant S

På fredag fyller Tant S år. Och på vårat arbete. Firas personalens födelsedagar med bakat och presenter. Presenter från styrelsen. Bakat eller liknande från personalen.
Varje personal har blivit tilldelad en födelsedag. Och i morgon. Ska Tant S firas. Vilket innebär att jag ska baka.

Hon sa idag att det inte behövdes. Några i personalen är lediga i morgon. Men ska det vara. Då ska det vara. Så är det. Jag hade laddat upp med sakerna jag behövde. Resultatet ska bli en citron och limepaj.
Jag kom hem. Dyblöt. Och körde igång. Tills jag kom till pajens innehåll. Ägg. Ägg?
Helvete! Jag hade glömt äggen.

Jag fick hoppa i skorna. De nytvättade. Och rusa ner till Ica. Och rusa hem. Med ett rosa paket med ägg.
Nu står pajen i ugnen. Äggen är på sin plats. Och jag väntar med spänning på resultatet. Jag är inte bra på att baka. Jag är inte ens bra på att laga mat. Men jag tycker att det är fruktansvärt roligt. När man har tid. Kanske vinner man en hel del på det redan. Glädjen.

När jag väl är igång. Så var det lika bra att göra två satser. Kanske ha en som backup. I fall den första skiter sig totalt.
Så. En till i morgon. Och en till. Ja, det är ändå fotboll i kväll. Holland - Argentina. Kan bli bra. I väntan på den stora drabbningen på lördag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tant S kommer att bli jättenöjd! Den blev säkert jättegod din paj! Garanterat godare än det rävgift till citronpaj som syrran bjöd på för ett par veckor sedan. Jag ryser bara jag tänker på smaken! HU! Jag brukar INTE lämna godsaker som jag väl har tagit för mig, men då var jag tvungen.

Anonym sa...

Härligt Matte, du verkar vara en oerhört mångfacetterad herre...
hoppas dina pajer nu blev bra...en trevlig helg önskar jag dig!

Anonym sa...

Så vad tyckte de om pajen då??? *Nyfiken av mig ju*

Anonym sa...

Trevlig midsommar till dig med! Nog ska det firas lite i morgon på midsommar..med någon nubbe och sedan grillat på kvällen. Citron och limepaj lät ju väldigt gott. Sådant firande har inte vi på mitt arbete.. kanske man borde söka sig till föräldrakooperativ istället. Fast nu ska jag inte tänka på jobbet på sex veckor!