tisdag, maj 09, 2006

Tre stora.


Senaste tiden. Har det blivit en hel del minnesvärda fotbollsscener. Det har varit avslutningar. Hyllningar. Och en och annan tår. Som runnit ner från kinder.

Highbury. Arsenals hemmaarena. Sedan 1913. Nu har sista matchen spelats där. Nu ska den läggas ner. Och Arsenal ska få en ny. Större. Fast utan minnen. I längden är det nog bra. Men det är lite sorgligt. Efter så lång tid.
Sista matchen blev en triumf. 4-2 vinst mot Wigan. Och Henry. Han öste in mål. Precis som vanligt.


Sedan var det dags för en stor spelare att säga Hej då. Zinedine Zidane. Han har varit. Och är fortfarande. En stor spelare. En spelare med klass. En bländande teknik. Och ett enormt spelsinne. Han kommer att vara saknad. Med sin flint. Och med sin påhittighet.


Avslutningsvis. Kanske det största av alla. Henrik Larsson. Kungen. Han har gjort sitt i Barcelona. Och han hyllas av alla. Som spelare. Som människa. Som vän. Han är stor. Kanske den största. Och han förtjänar hyllningarna.
Och han har njutit. Precis som han ska.
Nu är det visst dags att gå vidare. Helsingborg. Och han kommer att lyckas där också. Det är nog redan givet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Appropå ditt knä. Jag är ju helt novis på det här med skador och idrott men är det något jag kan så är det att simma.
Skulle inte ett par pass i simhallen varje vecka gör att du kunde träna vidare utan att belasta knät.
På så vis uppehöll du delvis din kondition samtidigt som du åter kunde få njuta av den lyckokänsla som träningen ger?/Mari

Glenn sa...

Mari >> Du har rätt. I de flesta fallen. Så klart ska jag vara ett av undantagen. Simma. Absolut. Ingen belastning. men samtidigt gör det på knäskålen lite ont i hälkicksläget. Alltså när knät är böjd. Alltså. Bröstsim kanske inte är det bästa? Om jag kör frisim hela tiden? Orkar jag det?

Och det är där mitt andra problem kommer in. Jag slutade med simning som lovande 15 åring. Dels för att löpning var roligare. dels för att vattnet alltid var så förbannat kallt. Och. Dels för att jag får något slags tryck för bröstet när jag är undervatten med överkroppen.

Oj. Vilken utläggning. Men det var en god idé.

Anonym sa...

Hmmm....klassiska träningstips....en flytplatta att vila överkroppen på och sedan medels pendelspark beta av några hundra meter....kolla upp när din simhall just haft handikappsimning för då är alltid bassängen extrauppvärmd.
Förresten, du verkar vara oehört kunnig på området..om man skall försöka träna upp sig för att klara lite längre löpardistanser bra ( på amatörnivå!!) funkar det då att blanda alla typer av fysisk träning. Kör själv cykling, simning, löpning och då och då badminton. Eller innebär detta att man blir feltränad?/Mari

Glenn sa...

Mari >> Oj. Vilken utmanande fråga. Tänk om jag svarar fel? Och du blir feltränad?
Men jag skulle svara så här: All träning förbättrar konditionen och syreupptagningsförmågan. Men. Om du ska springa längre sträckor måste du mer än bara uthållighet. Dina "löparmuskler" tränar du bara genom att springa. Det är helt andra muskler som tränas genom t.ex. cykling. Men att kombinera. det går nog bra det, för uthållighetens skull.

Anonym sa...

Mattias: på tal om fotboll kan du lyssna på en alternativ vm-låt jag lagt ut. Ladda gärna ner!

http://www.myspace.com/mangethebest
ha en bra dag i solen