onsdag, maj 03, 2006

Mycket god kvalitet

I mars. Då hade vi två stycken damer. Två stycken observatörer. På våran förskola. De skulle studera oss. Förskolan. Och vad som var bra och vad som kunde förbättras.
De följde efter oss hela dagen. Med sina små anteckningsblock. Och noterade det mesta.
Det var fruktansvärt krävande att ständigt ha någon som studerar allt man gör och säger. Det var ett par ansträngande dagar.

Dessa två damer skulle bland annat bedömma miljön. Inne och ute. Pedagogernas förhållningssätt. Utbildning. Föräldrarnas syn. Samt skola och hem.
Bedömmningsnivån låg mellan 1-4.
4 - Mycket god kvalitet
3 - God kvalitet
2 - Tillfredsställande
1 - Bör förändras

Idag. Fick vi tillbaka rapporten. Sammanställningen. Nervöst öppnade vi den och tittade.
På allt utom innemiljön fick vi betyget Mycket god kvalitet!
Det var inte illa. Det kan man inte vara missnöjd med.

Chefen ska träffa dessa två damer snart och gå igenom rapporten. Hon frågade dem om hon skulle komma själv eller ta med någon ur personalen.
Deras svar kom snabbt. "Ta med den där långa mannen!"

Oj. Gjorde jag ett gott intryck med min kramkull i deras närvaro? Eller vill de bara höra en manlig åsikt? Eller kanske de vill fråga vad fan jag egentligen håller på med där. Eller. Ja. Kanske de bara kommer ihåg mig.

Jag har stängningen den dagen. Så jag får inte följa med. Glad för det är jag. Jag hade antagligen fått en herrans massa obehagliga frågor gällande utbildning och barns lärande. Som jag inte kunnat svara på. Som jag hade gett en gapande mun och ett osynligt frågetecken som svar på.

Nu. Kan jag stänga. I lugn och ro. Utan obehagliga frågor. Utan observerande damer.

Inga kommentarer: