torsdag, maj 04, 2006

Fyra små gröna ägg

Igår var jag i skogen med mina Mullebarn. Vi hade inget speciellt planerat. Så vi traskade rätt in i skogen. Men så kom jag på.
Dagen innan var jag i skogen med Knoppbarnen. De yngsta. Småknoddarna. De behövde hjälp. Och där kom jag. Med min slängkappa.
Nej. Okej. Jag hade ingen slängkappa. Men jag kom och hjälpte dem. Och lekte Björnen sover.

I skogen. Hittade vi ett fågelbo. Som satt på väggen. Bland grenarna. I en koja. I fågelboet. Låg det fyra små gröna ägg. Ingen fågelmamma i närheten.

Alltså. Mina Mullebarn. Jag ledde dem rakt in i skogen. Och tog dem till fågelboet. Där fick jag lyfta upp dem. En efter en. Så att de kunde se äggen. Och så de kunde säga sina: Ohh. Wow. Häftigt. Och, Vad fina!

Sedan gick vi vidare. Och pratade om äggen. Om fåglar. Och vad det kunde vara för fågel som lagt dem.

När vi kom tillbaka till förskolan. Tog vi fram fågelboken. Och tittade tillsammans. Vi kom fram till ett svar. Ett gemensamt svar.
Koltrast.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer barnen aldrig att glömma och det är väl häftigt när man kan forska tillsammans. Nu är bästa tiden på jobbet! Fast kanske den mest intensiva också.. massor med "måsten". Många roliga men trots allt..

Anonym sa...

Sjutton också, ivrigt kopplar jag in mig på din sida för att lämna ett tips och hamnar rätt upp i den här hjärtevärmaren...och jag inser att mitt tips riskerar att förstöra stämningen totalt.
Är det värt det, bör jag riskera det?
Funderar och svaret blir ett något tveksamt ja, just för att tipset känns så angeläget.
Det gäller alltså en bok " Blod och död" av Jens Ganman.
Låna den, läs den, skratta och tänk!Den är bättre än bra./Mari

Glenn sa...

Mari >> Välkommen tillbaka. Din frånvaro har lämnat ett stort hål i skrivandet och i hela min blogg (webblogg) värld.

Jag får ta och kolla upp boken. Även om jag inte har allt för mycket tid just nu. Har nästan läst klart Leonards friend i alla fall.

På arbetet idag. Pratade vi månader med barnen. December månad. Bör i stället heta Juli. Det kom vi fram till. Kan du lista ut barnens tankesätt på den? ;-)

Anonym sa...

Jul..i. Det är ju genialt!/Mari