onsdag, maj 17, 2006

Ja det var en dag i skogen


Värmen. Det fina vädret. Har varit här ett tag nu. Och det känns som att sommaren ändå inte är allt för långt i från oss. Det känns bra. Verkligen.
Det har också gjort att jag bytt ut mitt busskort. Mitt röda kort. Till en cykel. En silvrig.
Det går snabbare att cykla. Än att åka buss. Tåg. Buss.
Och det går inte att klaga på vägen. Jag cyklar längs vattnet. Nästan hela vägen från mig till mitt arbete. Längs grusvägar. Längs vägar genom skogen. Totalt är det 11 km.

Annars har det varit mycket senaste tiden. Mycket möten. Mycket saker att göra färdigt. Planera. Analysera och dokumentera. Men vi kör på.
Idag var vi ute med Mullegruppen. Vi gick till våran skog. Men min kollega S och jag bytte plötsligt färdriktning. Vi gick rakt in i skogen. Bland granar och blåbärsris. Vi hittade ett hängande träd. Jag hoppade upp och böjde ner det. Barnen hängde sig fast i det. Och där lekte vi ett tag.

Vi traskade vidare. Då kom vi till ett berg. Dags för bergskättring. Lagom farligt. Men alla vågade prova. Och alla klarade det. Det var modigt gjort.
Vi kom upp för hela berget och satte oss för att äta lite frukt. Och klättra i träd.

På vägen hem träffade vi på ett omkullvält träd. Det blev en ypperlig. Nästan enastående balansväg. Fyra-fem meter upp var toppen. En del gick en bit. En del gick längre. Någon tittade på.

Vi har arbetat en hel del med mod i vår. Det märks på barnen. Framförallt flickorna. de vågar. Prova och utföra. Det tycker vi är bra. Viktigt.

Vi var tvugna att ringa till våra kollegor. Och säga att vi blir sena. Totalt var vi ute i tre timmar i skogen. Inga konflikter. Inget gnäll. Precis som det ska vara.

Det kommer att bli tråkigt att släppa i väg dessa barn till skolan. Nu när de börjar arta sig så bra. Och att få ny kollega. Att bli av med denna S. Nej. Det är inte längre lika roligt. Vi har så kul ihop på avdelningen. Vi hittar på så otroligt mycket saker. Så mycket roligt. Och vi skrattar. Så mycket som vi skrattar och håller på inne på våran avdelning. Det gör ingen annan på mitt arbete. Det kommer att bli trist att ändra om allting. Det kommer det.

Ja. Nu börjar det närma sig. Avsparken. Den stora finalen. Arsenal. Barcelona. Barcelona. Arsenal. Jag tror att det är mera öppet än man kan tro.
Jag hoppas på Arsenal. Det skulle vara fruktansvärt roligt. I vilket fall som helst. En bra match. Det kommer det nog att bli.

Inga kommentarer: