fredag, juli 10, 2009

Planen

Hur ska man inleda en text när man inte skrivit på ett tag? Kanske skulle jag bara skriva att jag har fått ge ut en barnbok. Att jag är i riktigt bra löpform. Att vi precis köpt ett nybyggt hus i Umeå för en billig slant. Och att jag om åtta månader ska bli pappa.

Men så är inte fallet. Faktiskt inte. I stället är jag på jobbet. Som förestånadre. Jag har gått med halsont i snart två veckor utan att bli mer sjuk. Vilket också beskriver min löpform. Jag är tött. Både i kroppen och mentalt. Men det är samtidigt bara några timmar kvar. Innan det är dags att smälla igen ytterdörren för ännu en semesterperiod.

Igår stängde jag också. Innan jag gick ut stannade jag upp någon minut. Tittade mig omkring. Min avdelning. Det är över nu. När jag kommer tillbaka i höst ska jag börja arbeta på en annan avdelning. Utmanande och roligt med nytt. Men samtidigt fruktansvärt trist att släppa allt jag byggt upp här under de senaste fem åren.

Det är så verkligheten ser ut. Dessutom ska jag inte bli pappa. Inte ens nära. Vet inte ens var det kom i från. Pappabiten får min bror stå för. Om bara någon vecka. För egen del väntar jag. För har det gjorts upp en plan. Så ska den fan i mig hållas också. Punkt slut. Här får inte saker ändras hur som helst.
Och vad gäller huset. Ha! Var ska vi få de pengarna i från? Kom igen. En lärare och en student. Jovisst. Vi tillhör stureplans finest. Men drömma är gratis. Och huset står med på planen. Så det är ingen fara. Behöver inte vara orlig att det inte ska bli av.

Får se det lilla i stället. Att jag blev utsedd till att vara föreståndare de sista två veckorna. Heja mig. Heja chefen. Som har sån fantastisk fingertoppkänsla. Jag får vila kroppen och öronen i fyra veckor. Göra vad jag vill. (Så länge det håller sig till planen så klart). Och att jag träffade Herr Winnerbäck i Kista i förra veckan. Alltså. Jag träffade honom. Mer än vad han träffade mig tror jag.

Så i kväll. När jag klappar ihop stället för några veckor. Så är det inte med enbart glädje och utandning. Någonstans finns det samtidigt lite sorg och vemod över det hela. Kryddat med lite halsont.

2 kommentarer:

anna sa...

Så roligt det var att se att du skrivit igen :) Det lyste upp min kväll!

Glenn sa...

Anna >> Vad kul att du tyckte det. Det lyste upp min :)