tisdag, juli 21, 2009

Förankring

Senaste tiden har jag funderat på att göra en tatuering till. En tatuering med lite tanke bakom. Jag har funderat och jag har skissat. Och till slut så fick jag ihop en färdig mall.
Först är det konturerna av Tyskland. Jag är född i Tyskland. Och så är hela min familj. Men kanske mest tysk av alla är in mamma. Så tanken var att dessa konturer skulle vara för min mor.

Min pappa. Min far. Han har varit ute på havet. Från matros till kapten. Och vad passar inte bättre då än ett ankare. Så i landskonturerna så sitter det ett ankare. Ett ankare, som står för min far.

Igår änkte vi åka förbi tatueringsstudion. Bara för att se vad det hela ska kosta och kanske boka tid. Har fått höra att det skulle vara 5-6 veckors väntetid. Det var det inte. Det var närmare 5-6 minuter. Så plötsligt satt jag där. Med armen utsträckt.

En timme senare var han klar. Han tog fram sin kamera för att ta kort på den. Tatueraren tyckte det var en häftig tanke och en bra motiv så han ville ta en bild på den. Kanske dyker den upp på deras hemsida.

Så nu sitter jag här. Nytatuerad. Igen. Och är faktiskt nöjd. Illa vore det kanske annars. Jag kan inte direkt ta bort den. Men det är en tanke bakom det här. En förankring i min historia. En slags hyllning till mor och far. Och så känner jag mig lite tuffare. Faktiskt. Och det kan behövas ibland.

4 kommentarer:

Tessalisa sa...

tanken med det motivet gillar jag!Jag har aldrig vågat tatuera mig, men suget har alltid funnits där.
varje gång som jag nästan är på väg att göra det så hör jag min mammas förmanande varnande ord om tatueringar och så låter jag bli.
För vad händer om jag ångrar mig? Vad händer om jag blir allergisk mot färgen? vad händer med tatueringen när jag är 85?
Fast någon gång i framtiden kanske jag får ett skäl att tatuera mig. Jag har en plan och en färdig idé, men den går inte att förverkliga än.

(förresten så är ordverifieringen i din blogg för tillfället ordet "Likes")

Glenn sa...

Min mor slutade prata med mig på över en vecka när jag gjorde min första. Det var ett kinisiskt tecken för tio år sedan. Lagom genomtänkt.

Den här gången tyckte hon det var ett jättebra idé och tyckte verkligen att jag skulle göra den.

Vad har du för plan? (Planer är bra saker!) Eller du kanske inte vill avslöja den än? :)

Mr T sa...

Vilken studio var det?

Glenn sa...

Mr T >> Det fick bli Ted's den här gången också.