lördag, februari 28, 2009

Tankar kring föräldramöten

Jag har piggnat till. Hela veckan har jag inställt mig på arbetsplatsen. Vi har många barn med äldre syskon. Och är det sportlovsvecka så är många lediga. Igår hade vi sex av 18 barn. Kändes som rena semestern. Med andra ord. Bra sätt att starta på efter lite sjukdomsledighet.

Undertiden har Anna funderat lite på det här med föräldramöten. Det börjar bli dags för dessa tider. Föräldramöten och utvecklingssmtal. Men frågan är hur man kan göra förädramöten till en lite roligare tillställning.

Det svåra är väl hur man fånga intresset från ALLA föräldrar. Tyvärr finns det väl inget svar. Det kommer alltid finnas föräldrar som är engagerade och så finns det föräldrar som brys sig lite mindre.
Men att få till en lite mysigare, lugnare, stämmning tror jag är en bra start. Tända lite ljus. Bjuda på lite frukt i stället för kaka. Släcka de vidriga lysrören. Och så föröka hitta något att diskutera, låta föräldrarna vara delaktiga och inte bara stå framför dem och predika.

Hos oss brukar vi ha en enkät i början på året som alla förskolor i komunen får fylla i. Frågor på verksamheten, styrandet och allt som hör till. När vi fått in resultatet brukar vi på ett personalmöte välja ut några frågot som vi kanske fått lite sämre på och ta upp dem på föräldramötet. Ibland får vi kanske förklara vad frågan innebär (ex. att fysisk aktivitet är mer än bara gympa) och lyssna på föräldrarnas synpunkter. De frågorna arbetar vi lite extra med sen under terminen.

Något annat år har vi i personalen gjort en pjäs som handlade om saker vi ville ta upp. Tex. när barnen kommer till förskolan och är jättesnoriga. Föräldrarna skrattade högt, och förhoppningsvis förstod de poängen i det hela.
Men tyvärr tror jag det alltid kommer finnas de som känner att det endast är ett "måste". Så de får man väl försöka prata med någon annan gång och få fram det man vill.

Föräldramöten är svåra. Framförallt om man inte ens tycker om att stå och prata framför folk. Tur att jag har min kollega D som mer än gärna öppnar munnen och låter den gå. Så kan jag och Chicha H fylla i ibland då vi tycker det behövs. Vi har nog inte bokat in något föräldramöte ännu. Vi pratar lite om de föräldrarna som har barn som ska börja skolan i höst. De föräldrarna är lite lagom ointresserade att komma på ett möte när det återstår en-två månader av deras tid på förskolan.

Nåja. Tankarna kring föräldramöten kan bli många. Bara man ser positivt på det hela och på verksamheten. Lyssnar på föräldrarnas åsikter så blir det bra. Tror jag.
Nu ska Flickan från landet i norr och jag ta oss in till storstan. Det var länge sedan. Sen bilköpet har det inte blivit av. Det är inte lika lätt som att sätta sig på tåget och åka lite hur som helst där inne. Men nu. Nu är det dags. Vad vi ska göra? Bra fråga. Kanske något muséeum. Kanske någon butik. Så länge vi gör något tillsammans.

1 kommentar:

Anonym sa...

oh, ett nytt inlägg! Jag trodde nästan bacillerna/virusen tagit knäcken på dig!
Hoppas att dagen i storstan blev bra.
Skönt att få mjukstarta med få barn.