fredag, januari 23, 2009

Sätta ihop ett samtal

Hade ett extra insatt samtal med ett par föräldrar idag. Lite frågor kring skolstarten. Paniken växte när de ringde och frågade om jag hade tid idag. Och jag började direkt förbereda mig i huvudet.

Efter lunchen idag kom de och vi satte oss. Pratade på om både det ena och det andra. Jag vet inte om de fick några svar. Om jag kunde hjälpa dem på något sätt. Men jag hoppas de inte tyckte jag var helt värdelös.

I vilket fall som helst. När jag gick därifrån så började jag fundera på vad vi pratat om. Jag gör alltid sådär. Försöker sätta ihop samtalet i huvudet igen och undra över om jag sagt något dumt eller inte kunnat hjälpa tillräckligt mycket.
Och det spelar ingen roll om det är ett utecklingssamtal eller om det är ett kort samtal med någon jag kanske inte pratar så ofta med. Jag ska alltid fundera över vad vi egentligen sagt till varandra. Jag blir väl på något sätt väldigt osäker på det hela.

Nu har det gått några timmar sedan samtalet och jag har väl återkonstruerat samtalet i huvudet och till mina kollegor. Som bonus slutade jag tidigt idag och lyckades inom en timme städa hela lägenheten, diska, skura och plocka i ordning. Nu skiner det. Luktar frisk melon och ser städat ut. Då kan jag koppla av. Då kan jag ta helg. Och låta dagens samtal och funderingar kring det falla tillbaka.

Inga kommentarer: