tisdag, oktober 30, 2007

Jag hänger inte med

Jag hörde en nyhet för någon dag sedan. En nyhet som handlade om förbud mot häng på byxorna. Att en skola, eller en klass i en skola, skulle förbjuda ungdomarna att visa kallsongerna. Skolan låg i ett så kallat finare område.

Jag förstår det inte. Hur kan man förbjuda en sådan sak? Jag förespråkar inte att man ska visa underkläderna, tvärtom. Jag anser att det i många fall ser riktigt löjligt ut. Men jag kan inte komma på någon som helst anledning till att det ska förbjudas. Att det ser fult ut är väl knappast någon anledning till att förbjuda något? I såna fall finns det mycket som folk har på sig som ser bra mycket fulare ut. Och vem har rätten att bestämma vad som är snyggt eller fult?
De är ungdomar och det modet går över. Precis som alla andra moden. Det känna som att mobiltelefoner kan vara bättre att förbjuda på lektionerna än några hängande byxor.

Magnus Uggla skriver i sin blogg att det mycket möjligt kan handla om en klassfråga. Jag är beredd att instämma. Det gäller att ha de "bästa" underkläderna. Och det gäller att visa det. Tydligen.

Enligt någon skulle det störa inlärningen. Men finns det inte andra saker då att förbjuda? Kjolar. Högklackat. Urrigningar. Killar med tre burkar vax i håret. Kepsar. Ja, det finns väl en herrans massa saker som är värre än lite häng på byxorna. Och varför pratas det bara om att killar ska dra upp byxorna? Det finns en hel del damer som bör göra det också, som visar sina underkläder. Och borde då också skapa ett störningsmoment i inlärningen. Men tydligen inte.

Jag är på skolverkets sida. De sa nej. De anser inte att det stör. Jag har svårare med det här mjukisbyxmodet hos ungdomarna. Och att de små damerna har alldes för mycket smink på sig, och på fel sätt. Annars borde skolan kanske ha större problem att ta intu med. Bråkiga elever och våld mot lärare. Men vad vet jag. Jag är bara förskollärare i dagens läge.

Jag ska väl erkänna att jag är en av dem som förespråkar det här med skoluniform. Jag tror det skulle få bort många negativa moment. Men vi är nog långt i från någonting sådant. Men hoppas kan man. Sen får ungdomarna ha byxorna hur de vill.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hur ser man skillnad på häng för utseendets skulle eller om han bara är från Gällivare?