onsdag, oktober 17, 2007

Bokförlagen har sagt sitt

För ett antal veckor sedan tog jag mod till mig och skickade i väg ett manus till ett flertal bokförlag. Det var ett manus till en barnbok jag skrivit lite på.
Jag har läst en hel del barnböcker och sett en del i förskolornas värld.

Jag tänkte tidigt att det var en sådan brist på manliga förskollärare. Men aldrig någonsin har jag läst en bok där en man är förskollärare. Det finns mycket bra böcker med moraler hit och moraler dit. Saker barn kan lära sig och känna till. Allting nedskriviet i bra barnböcker. Och med fina bilder till.

Jag ville att det skulle finnas en barnbok där en kille är förskollärare. Hur barn reflekterar över det. Men tydligen gick det inte som jag tänkte.
Alla bokförlag jag skickat till har nekat publicering. Det sista svaret kom idag. Det var det största förlaget. Och ändå det bästa svaret. De sa att det var en bra idé. Tanken var god med det fanns inte plats i deras publicering nu. Kanske säger de så till alla. Men det kändes ändå okej.

Nu har jag tappat lusten till att skriva. Jag skrev väl inte speciellt bra. Men kanske kommer lusten tillbaka vid ett senare skede i livet. Jag har ändå provat nu. Och det är väl ändå något.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har iaf vågat försöka, det är inte alla som har =) Tror många författare fått nobben på första försöket.