onsdag, september 02, 2020

Munnen och hjärnan samarbetar inte

Den här dagen sitter jag inte på det kalla kontoret. Jag sitter inte heller på det varma. Utan jag har placerat mig på ett av de övriga tre ställena. De jag oftast bara tittar förbi lite då och då. Lämnar lite papper. Hämtar lite papper. Gör lite snabba saker. Skönt med miljöombyte.

Jag sitter i ett litet rum. Utanför köket. Fyller i lite listor. En av alla dessa lagom roliga uppgifter jag har. In kommer hon som arbetar i köket. Hon verkar trevlig. Ber om ursäkt att hon eventuellt stör. Det gör hon inte. Absolut inte.

Hon som arbetar i köket hämtar någonting ur frysen som står här inne. När hon är på väg ut vänder hon sig om och frågar om jag vill dricka cappucino. "Helvete vad gott!", tänker jag. Och då kan man tycka att det som kommer ut ur min mun borde vara nånting i stilen med "Ja, tack. Gärna" eller "Det vore gott". Men nej. Ut ur min mun kommer "Nej tack, det är bra.". Och i samma stund som jag hör mig själv säga de orden så ångrar jag mig. Blir nästan lite förvånad.

Jag vill väldigt gärna ha en cappucino. Det hade varit riktigt förbannat gott just nu. Men nu sitter jag här utan. Bara för att min mun och min hjärna inte verkar samarbeta. 

Jag ska snart lämna det här stället. Ska försöka få ut lite papper. Dela ut dem. Hitta rätt person att prata med. Sedan väntar en cykeltur till ett annat ställe. Ett ställe där jag garanterat inte kommer att bli erbjuden cappucino.

Inga kommentarer: