torsdag, september 24, 2020

Den första milen

I helgen frågade jag om han ville. Han sa ja. Tog det som en utmaning. För hans skull. Hoppas jag.
Vi hade bestämt att det skulle bli av igår. Onsdag. Mellan skola och middag. Där fanns det en lucka.

Tillsammans stod vi ute vid brevlådan. Skorna på. Klockan redo. Och så började vi rulla iväg. Ett steg framför det andra. Skönt väder ute. Jag förklarade att det var perfekt löpväder. 14 rader och mulet. Lagom sköna vindar. Perfekt. Han höll med.

När de första km passerade försökte jag få honom att sänka farten lite. Det var en bra bit kvar. I stället gick farten upp. Några sekunder för varje km. 
Jag väntade på klagosången. Men i stället kvittrade han som Ernst bredvid mig. Allt var så fantastiskt. Skönt. Härligt. Och km efter km passerade. Plötsligt var vi på andra sidan sjön. 5km. 6km. Allt var fortfarande på topp.

Vid sju km sjönk farten lite. Men inte humöret. Det kom färre ord från hans mun. Men de som kom var positiva. "Aldrig ge upp." Så sa han. "Kom igen, du klarar det här." Han hade hittat sitt mantra som upprepades.

Vid passering 8km blev han märkbart trött. Inte konstigt. Men han malde på. Strax bara den där extra km för att ta den magiska 10:an. Milen. Och så kom spurten. Den som alltid kommer när vi springer tillsammans. Sista 250m. Där kickar han in den. En stel gubbe som jag har svårt att följa.

Igår sprang Prinsen och jag alltså runt sjön för första gången. Sjörundan och lite till. 10.08km i 5.15-fart. Det är helt sjukt bra för en som inte ens fyllt nio år. Han slutar aldrig imponera på mig. Beslutsam. Stark. Positiv. Fantastisk. Och jag hoppas innerligt att han gör det här för att han själv vill. Inte för att han tror att jag blir glad över det.

Under passet gjorde han själv upp mål. Springa minst en mil i veckan. Totalt. Bra mål. Men han har även innebandy, friidrott och handboll. Och total training. Någonstans måste han även vila. Det får inte bli för mycket av det goda. När andra får försöka locka sina barn till rörelse. Då måste vi bromsa vårat för att det inte ska bli för mycket.

Tjugo minuter efter att milen var avverkad. När maten var uppäten. Då var han ute med lillebror och hans vänner och spelade fotboll. Som sagt. Det finns inget stopp i hans kropp.

Inga kommentarer: