måndag, augusti 17, 2020

En gråtande prins

För några år sedan var jag ute i lekparken med två små barn. Lekparken ligger några meter i från vårt hus. Den lilla var nästan nyfödd. Prinsen var kanske fyra år. 
I lekparken sitter en mamma. Hon har också en väldigt liten. Och en som kanske var fyra år. Fyraåringarna börjar lek med varandra där i parken. Några minuter senare försvinner prinsen med den andra fyraåringen hem till hans lägenhet. Där leker de. Timme efter timme. Dag efter dag. 

Det var så det började. En otrolig vänskap. De har varit goda vänner sedan dess. Även om de tyvärr flyttade för ett tag sedan. Båda saknar varandra något enormt. 

I sommras. Då skulle prinsen åka dit. Sova över där några dagar. Tillsammans med Flickan från landet i norr och den lilla. Som numera är rätt stor. Jag skulle vara kvar. Få andas lite. 

När dagen kommer. Väskorna är packade. Skorna på. Det är dags att säga hej då. Då bryter prinsen ihop. Han bryter ihop totalt. Han vill inte lämna mig. Vi sitter där på hallbänken. Kramandes. Prinsen håller ett hårt grepp kring mig och tårarna rinner. Där sitter vi. I säkert 20 minuter. Vi säger inte mycket. Men saker är tydliga ändå. Och jag tror att vi båda är lika urtömda när bildörren till slut stängs. Fan vad jag älskar den där pojken.

Inga kommentarer: