tisdag, augusti 11, 2020

Framtiden i en bil

Tillbaka på kontoret. Känns fortfarande konstigt att säga så när jag alltid annars brukar vara nere i barngrupperna. Det är skönt att få komma och göra lite arbete igen. Känna sig behövd (nåja).
Fick uppgifter direkt igår. Tog en kvart. Fick lite mer. Tog en kvart till. Plus cykelvägen dit. Är det så här det ska se ut även i höst? 

Semestern har rullat på. Inga större utflykter. En hel del kortare. Det har varit skönt att få vara på hemmaplan. Jag tycker om det. Det ger ro. Satbilitet. Det ger någon slags vardag fast det är ledighet. Har medvetet inte skrivit något här för att koppla bort. Koppla av. Just den biten har inte varit specielt ansträngande. 

Just det här med vardag tänkte jag på här om dagen. Jag minns en bilresa i förorten för länge sedan. Jag körde med några vänner. Hade precis tagit körkort. Hela världen var min. Tänkte jag. I bilen pratade vi om framtiden. En kille baksätet skulle ta över hela välden. Han ville bli känd på sin musik. 
Den andra. Bredvid honom. Han skulle också bli känd. 
I framsätet satt en vän till. Hon berättade om sin framtid. Sina förhoppningar. Och det här sitter fortfarande kvar. För jag tror någonstans att jag kände exakt likadant. Hon berättade om att hennes största önskan var att bli en medelsvensson. Ha familj. Två barn. Villa med en liten gräsmatta och en hund. Antagligen köra volvo. Ha ett vanligt arbete. 

De två i baksätet skrattade. Jag log. Inte bara för att det var modigt av henne att uttrycka den önskan. Utan även för att jag också ville ha det så. Nu. Många många år senare. Då sitter jag här. Familj. Två barn. Ett hus med en liten gräsmatta. Ingen hund, som tur är. Kör japanskt i stället för volvo. Och ett vanligt arbete. Det är rätt skönt. Det känns tryggt. Jag behöver inte mer än så. Inte sedan drömmarna om en idrottskarriär försvann.

Inga kommentarer: