fredag, maj 15, 2020

Täcket glider av

Ni vet hur man ibland kan vakna upp och känna att det är en lite bättre dag. En lite ljusare dag. Där saker går lite enklare än annars. Lite lättsammare. Det är bra dagar.


I morse vaknade jag visserligen återigen med lätt huvudvärk. Vet inte hur många dagar i sträck jag haft det nu. Tre veckor utan träning. Tre veckor utan ett löpsteg. Det är vidrigt. Det är någonting konstigt i kroppen som inte vill försvinna. Eller bryta ut. Otroligt frustrerande. Alla de där intervallerna jag malde i vintras och början på våren. Som bortblåst.


Men förutom huvudvärken. Då var sinnet lite lättare i morse. Jag malde på bra med uppgifter på jobbet igår. När jag var i barngrupp var våren alltid tuff. Det var otroligt mycket att göra då. Det slutade alltid med att jag stod framåtlutad i hallen med stick i bröstet. Ni som vet. Ni vet.


När jag nu arbetar mera administrativt. Då är det på något sätt ändå mycket att göra på våren. Fast på ett annat sätt. Jag sitter med önskelistor och beställningar från sju olika enheter. Leta hållbara alternativ. Prisvärda. Jaga företag. Jag sitter med barnplaceringar till hösten. Jag sammanställer utvärderingar. Försöker avsluta en termin samtidigt som man startar upp en ny. Och precis som många andra så jagar jag mitt i allting handsprit, vinylhandskar och tvål. Något jag har full förståelse för. Men börjar bli sjukt less på.


Men igår fick jag mycket gjort. Det täcke av uppgifter som legat över mig gled undan en bit. En bra bit. Och det är få saker som är så befriande som att stryka saker på en lista. Visste ni inte det sedan tidigare. Så lever jag ofta mitt liv efter listor. Det borde fler göra. Listor är bra. Listor is da shit.


Idag är det fredag. Det är en solig morgon. Håkan släpper ny musik och som en tillfällighet hörde en gammal vän av sig i morse. Men det får bli en annan berättelse. Nu ska jag försöka få resten av täcket att glida av också. Dessvärre är det inte bara upp till mig. För att kunna beta av de sista uppgifterna är jag beroende av andra personer. Att även de gör sitt jobb. Att även de vill få bort sitt egna täcke.

Inga kommentarer: