måndag, maj 11, 2020

Kan inte stänga av


Jag går ofta och lägger mig rätt tidigt. Jag börjar faktiskt bli till åren. Ha! Men när klockan närmar sig 21.00 då är det helt slut på energi i kroppen. Och i huvudet. Jag tänker att det är dags att gå och ladda upp det där batteriet. Att det är en ny dag snart. Då behövs energin.


Så jag gör mig klar. Kryper ner under täcket. Ja. Lite halvt i alla fall. Det blir så varmt. Och så slår jag ihop mina ögon. Där ligger jag. På alla möjliga sätt. Klockan tickar. Jag tittar ut i mörkret. Klockan tickar. Jag försöker stänga av alla tankarna som går runt i huvudet. Klockan tickar. Jag byter ställning. Klockan tickar. Plötsligt har klockan slagit 23.00 och jag är fortfarande inte i närheten av att somna.


Så här ser det ut rätt ofta. Jag har så oerhört svårt att stänga av på kvällen. Det kan ta lång tid innan jag somnar och för varje minut som går blir jag mer stressad över att inte hinna sova tillräckligt. Jag vaknar trött. Så klart.


När jag ligger där i mörkret och blundar så går det runt alla möjliga tankar. Oftast är det saker jag ska behöva göra. Fixa lite där. Städa lite där. Plocka lite. Göra i ordning. Och så lite arbetsuppgifter. Och barntankar. Mitt i det hela går det runt någon låt i huvudet som jag inte kan släppa. Men vad jag än försöker med. Hur trött jag än är. Så går det inte att stänga av tankarna.


Just nu sitter jag på arbetet med en hel massa beställningar att göra. Men jag kan inte slutföra dem helt för att någon inte gör det den ska. Också för att måndag behöver bli tisdag. Och jag vet att i kväll. När ögonlocken sluts. Då kommer jag ligga där i mörkret och tankarna kommer att vandra hit. Till beställningen. Tankarna kommer också vandra till att jag inte har tränat på två veckor. Stressen över att formen långsamt försvinner. Det är så mycket tankar.

Inga kommentarer: