tisdag, maj 26, 2020

Alla stjärnor i natten

I helgen såg jag på en film. En sån film som gör att det blir knäpptyst. En sån film som gör att den salta smaken långsamt möter läpparna. En sån film som får en att tänka. Reflektera. Minnas.


Jag ser på den. I början går det bra. Men efter en stund händer det något i mig. Min kropp reagerar på handlingen. Huvudet likaså. Jag blir tyst. Kroppen är spänd. Igenkänning. Ilska. Minnen. Och jag funderar på vad jag skulle ha gjort om det var jag som var i handlingen. Vad jag skulle ha gjort när det var jag. Skulle jag ha provat gruppmöten? Vem skulle jag samtala med? Hade jag någon?


Det här är en film på Netflix. Jag vet att jag under flera veckors tid har stannat till på den och tittat på trailern. Tänkt att den verkar okej. Men sedan bara bläddrat vidare. Hamnat på något annat. I helgen startade jag den ändå.
Filmen heter "Alla stjärnor i natten", eller "All the bright places" om man nu vill ha det på engelska.


Den handlar om att vara lite annorlunda. Om att inte bry sig om vad andra tycker. Om att leva med att andra tycker att man är konstig. Den handlar också om en flicka som bär på otroligt mycket sorg. Som har glömt bort att leva. Den handlar om kärlek. Om livet. Och om sorg. Två människor som bär på mycket historia. Men tillsammans hittar de små ljuspunkter på även de märkligaste ställena.


Pojken i filmen har det rörigt i huvudet. I perioder blir han deppig. Han försvinner bort. Både fysiskt och psykiskt. Det är så många tankar att de inte går att sortera. Det blir för rörigt i huvudet. Och jag känner med honom.


Igår började jag plocka saker hemma. Städa. Kunde inte vara stilla. Flickan från landet i norr frågade om det var mycket tankar i huvudet. Jag nickade. Plockade några saker till. Flydde in i duschen.
Det är mycket i huvudet nu. Jag försöker sortera. Och jag är glad att det finns filmer som den här. Filmer som är jobbiga att se. Som kan göra ont. Men det känns ändå bra. När jag fått lite distans till filmen. Nr lite tid har gått. När jag har reflekterat färdigt. När jag har sorterat färdigt tankarna. Då ska jag också försöka hitta de där ljuspunkterna. För jag vet att de finns där.

Inga kommentarer: