onsdag, april 01, 2020

Lämna plats

Jag är inne i en period på arbetet där jag inte har speciellt mycket att göra. Stormen kring det nyöppnade stället har jag ridit ut. Beställningar är skickade. Mottagna. Kvitterade. Felanmälningar. Larmproblem. Saker där börjar falla på plats.
Chefen. Bossen. Hon har möten kring Corona. Det är mycket som ska planeras. I fall det blir värre. När det blir värre.
Så det blir inte så mycket uppgifter över till mig. Eller så är det så att jag är för snabb på mitt jobb. De uppgifterna som ska ta hela veckan är jag klar med på någon timme. Måste börja sänka tempot.


Det ger mig i stället tid till att irritera mig på saker. Som exempelvis människor. Så klart. Människor som tror att de är ensamma i världen. Att de kan ta upp den platsen de önskar. Det här gäller inte bara när jag springer. Utan även när jag cyklar mellan jobben. Det gäller inte heller alla människor. Kom igen. Det finns faktiskt några vettiga här i världen. Men det gäller framför allt de med hund. Barnvagnar. Samt par som promenerar. Dessa tre kategorier tar upp hela jävla trottoaren.


Paren. De går mitt på gångvägen. Gärna med en meter mellan sig. Så de tar upp extra mycket plats. Sedan blir det livrädda och arga när man skrämmer dem i samband med förbipassering.


Barnvagnarna. De gör samma sak. Rullar sin vagn precis i mitten av vägen. Helst ska de gå två i bredd för att prata. Dricka latte. Alternativ prata i telefon. Och ta upp extra mycket plats.


Sist. Men absolut inte minst. Hundägarna. De värsta av alla. Och då går jag inte ens in på de idioterna som lämnar bajset vid sidan av vägen. Hundägarna går oftast på ena sidan av vägen. Deras hund. Den ser ut att vilja komma så långt i från sin husse/matte som möjligt. Den håller nämligen till på andra sidan vägen. Med en långt fint utsträckt koppel rakt över hela gångvägen. Det vill säga. Omöjligt att ta sig förbi.


Det är inte bra att ha för lite att göra på arbetet. Det blir för mycket negativa tankar. Dessutom får jag dåligt samvete när lönen kommer. Jag kanske ska börja jobba extra som hundrastare. Så det blir någon ordning på vägarna.

Inga kommentarer: