fredag, mars 27, 2020

Gymmet bjuder på intressant träning

Jag var på gymmet igår. Det är inte ofta jag är det. Och nu låter det givetvis som att jag är en lat jävel som aldrig tränar. För så är det inte. Jag tränar 5-6 gånger i veckan. Ibland sju. Men jag springer oftast ute och styrketränar hemma i mitt hopplockade påhittade gym.

Hur som helst var jag på gymmet igår för att springa lite. Det är alltid roligare att springa snabbt på band. När jag kom dit stod det en kvinna på bandet framför. Hon malde långa backintervaller. 7% lutning i bra tempo. Hon slet. Det blir man glad av att se.

Men efter en stund. Då byttes den tillfredsställande känslan ut mot förvåning. Och så blir jag nästan förbannad. Provocerad. Det kliver upp en ung man på ett band. Det första han gör är att dra upp bandet på 17km/tim. Det är snabb fart. Riktigt snabb fart. Och så kör han iväg. Knappt 400m. Sen hoppar han av och hänger sig över ett annat band. Så gör han några gånger innan han försvinner iväg. Kommer tillbaka 10 minuter senare. Kör 2-3 lopp till. Hänger. Och försvinner. För gott.

Under tiden kommer en ung kvinna upp på ett annat band. Joggar lugnt i några km. Inget konstigt. Så efter ett tag stannar hon till. Drar upp bandet på 18km/tim. Extremt hög hastighet. Hon slår sig på låren. Försöker tagga igång sig själv. Och så hoppar hon på och kör iväg. 10 sekunder senare hoppar hon av.

Jag tittar förvånat. Oj. 10 sekunder. Det måste ha blivit något fel. Med klockan eller tofsen eller skon eller vad som helst. Hon hoppar på igen. Och av. Och på. Och av. Och så gör hon 8-9 gånger. Efter det stannar hon bandet och går. Jag springer och halvskrattar. Hände det där verkligen? Det måste ta längre tid att hoppa av och på än det tar att springa.

Det är mycket spännande saker man får se på gym. Olika träningsvarianter. En annan favorit är de som drar upp maximal lutning på bandet. Håller i sig i stången för att de inte ska ramla baklänges. Eller de som kommer in. Drar upp bandet i sjuka farter. Kör allt vad de kan i tre minuter och anser sig sedan vara klara.

I morgon ska jag till gymmet igen. Jag gissar att jag kommer att se någon i långa tights med shorts över. Suck.

Inga kommentarer: