torsdag, mars 26, 2020

Zombieapokalyps

Världen är fortfarande nedsläckt. Gränser stängda. Människor ska hålla sig inne. Regler om att bara vara som mest två personer på samma ställe. Olika länder tänker på olika sätt. Många stänger skolorna. Sverige håller öppet. Och jag kan inte undgå att tänka att det här ändå är en slags tävling. Om ett halvår kanske en vinnare kan utses. Vem hade minst antal smittade? Minst dödsfall? Vem valde rätt taktik? Så även om all idrott är inställd. Så pågår en tävling i alla fall.

Jag får fler tankar under de här veckorna. Tankarna går till zombies. Levande döda. För tänk om det här är starten på en zombieapokalyps. Tänk er att plötsligt. Alla de som har dött av Covid - 19 plötsligt börjar röra på fingrarna. Ställer sig upp. Kroppen fortsätter att brytas ner. Ruttna. Men de går vidare. På jakten efter människor. Tänk om det skulle bli så.

Det kanske är dags att göra upp en plan. Vilka ska jag ha i mitt lag? Vilka områden är bra att hålla till på? Mat. Tillhyggen. Skydd. Kommunikation. Så mycket att tänka på.
Ja. Jag kanske har tittat på för många filmer. Följt The Walking dead för länge. Fear the walking dead. Men att leka med tanken är lika roligt som skrämmande. Jag får hoppas att det kan stanna vid en tanke. Att alla de tusentals människorna som mist livet de senaste veckorna. Att de förblir döda. Att de förblir stilla.


Inga kommentarer: