onsdag, februari 19, 2020

Ord som gör ont.

Glest mellan inläggen nu. Inte speciellt glest mellan arbetsuppgifterna. De två senaste veckorna har varit intensiva. Sådär galet intensiva som verksamheten på avdelningarna brukar vara i april/maj.
Samtidigt är det roligt när saker händer.


Igår hände det också saker. Men de var långt i från roliga. Långt i från arbetet också. Jag hämtade barn. Från skola och från förskola. Den lilla fick ett utbrott. Det sker allt för ofta nu för tiden. Han vill bestämma. Han vill vara den som får göra alla saker. Och får han inte det. Då bryter han ihop. Ordentligt. Vilket gör att jag ännu mindre vill låta honom göra saker.


Igår sparkades det på dörren. Det flög skor i hallen. Det skreks. Det gräts. Allt det där kan han hålla på med. Så länge han inte har sönder saker. Så länge han städar upp efter sig senare.
Efter en stunds skrikande tar han till orden i stället. Dörren är ful. Maten är ful. Skorna är fula. Oftast stannar det där. Men igår fortsatte han. Och det är det som gör ont. Så fruktansvärt jävla ont.
"Jag hatar dig!" Jag vill att du ska dö!"


Pang! Rakt i ansiktet. Det kändes som den största kniven i världen just huggits in i mitt hjärta. Och vridits om. Många varv.
Någonstans hoppas jag. Tror jag. Att han kanske inte menar det. Men det gör lika ont ändå. Bara att höra de där orden. Jag ville bara stänga av spisen. Ta på mig jackan och skorna. Och springa därifrån. Långt bort. Bara springa.


En del borstar bara bort såna ord. De går vidare. Hur lätt som helst. Det kan inte jag. Det gör för ont. Och så blandas orden ihop med egna tankar. Kanske har han rätt. Kanske vore det bäst. Jag har nära till såna tankar. Det har jag jämt. Kritik. Och jag. Vi går hand i hand.

Inga kommentarer: