fredag, januari 24, 2020

En stund av lycka


Folk brukar säga att barnen är sötast när de sover. Det är då de är stilla. Ljudet har lagt sig. Föräldrarna får tid för sig själva och kan andas lite extra.
Jag har kommit fram till att det stämmer. Faktiskt. Och det har absolut ingenting att göra med att de kan vara livliga och överdrivet rörliga under dagen. Faktiskt.


För så här ligger det till. När jag börjar ge upp på kvällen och ska försöka ta mig hela den långa vägen uppför trappan och till sängen. Då stannar jag till. Tittar in i barnens rum. Först den lilla. Han ligger och blundar. Så rofyllt. Han ligger nästan likadant som när vi kramade honom god natt. Drömmer säkert om sina enhörningar och om rosa glitter.

Sedan över till den stora. Han ligger mera utbrett över sängen. Armar och ben ligger lite hur som helst. Han blundar också. Till slut. Han ska hålla på med så mycket saker innan han kommer till ro i sin säng. Ändå är han uppe innan tuppjäveln.


När jag står där i dörrposten till respektive rum. Då fylls hela jag med så otroligt mycket värme. Så mycket kärlek och lycka. De är så fina. Och det är nu jag kanske ska lägga till att de är extremt fina hela dagarna. Inte bara när de sover. Men den här stunden. När jag ser på dem så fylls jag med lycka. Tacksamhet över att få vara pappa till de där två. Och allt skit de har hittat på under dagarna försvinner. Långt bort.


Och så smyger jag långsamt därifrån och kryper ner i min säng.

Inga kommentarer: