fredag, januari 31, 2020

Ångra de små valen

Jag sitter nu på ett helt knäpptyst kontor. Inga människor är här. Inga barn är i närheten. Till och med ventilationen har lagt ner. Eller inte vaknat. Och när den är tyst så blir det som en slags kompakt tystnad. Ovant.


Det är sista arbetsdagen den här veckan. Det är sista arbetsdagen på det här stället på ett tag. På måndag öppnas dörrarna till en ny förskola på området. De öppnas inte för barnen. Än. De öppnas inte för personalen. Än. Men för min chef och mig öppnas de på måndag. Och där ska vi hålla på i en vecka och bära möbler, ta emot en miljon leveranser, ställa i ordning och jaga rätt på leveranser som inte dyker upp.


Men idag är jag här. Idag funderar jag lite på val som gått fel. Det hör givetvis inte ihop med att starta upp en ny förskola. Det är inte ens stora, livsavgörande val. Utan det handlar om de små valen som man kan ångra rätt fort.


För några veckor sedan kom jag hem en fredag. Hämtade barn. Och så tänkte vi att en snabb promenad till en närliggande matbutik skulle vara trevligt. Köpa lite fredagsgott och sådär. Taggade promenerar vi iväg. Det är kanske 2km dit. Som mest.
Efter ungefär 200m börjar det gå extremt långsamt. Efter 400m börjar jag bli less att den lilla går långsammare än en snigel och att den stora ska kasta sig i exakt varenda snöhög längs vägen. Vare sig snön är vit, svart eller gul. Efter 600m har jag ångrat promenaden minst 900 gånger. Åtta timmar senare är vi hemma igen.


Igår skulle jag ner på stan. Och vidare en bit till efter det. Det är ungefär 5km ner. Sedan 3-4km till ytterligare ett ställe. Och så 8-10km hem. Något man kan cykla på kanske 30-35minuter. Enkelväg. Om livet är med en. Jo. Tjena. Om det inte hade varit snöstorm. Om det hade varit plogade vägar. 8-10km hem. Det tog nästan två timmar. Jag var blöt av svett. Blöt av snö. Så förbannat jävla less. Ångrade mitt val att vara miljövän. Tar bilen nästa gång. Garanterat.

Inga kommentarer: