tisdag, december 10, 2019

Ta på dig mössan

Nu har vi tagit oss hem från storstaden. Lämnat Huset från förr. Lämnat ångesten som sitter kvar i väggarna. Jag önskar någon gång att jag kan säga att ett besök där är lugnt och skönt. Att det är en härlig stund. Visst finns det positiva känslor också. Men tyvärr överväger de tunga minnena. Tur att de där löpvägarna jag pratade om senast finns. Att sällskapet från bror längs de där vägarna också finns.


Hur som helst. Den nya blåa bilen flög oss hem. Nästan. Om en flygning hade tagit sju timmar. Om en flygning hade varit enormt jävla dötrist för hela familjen. Tur vi har en säker bil och fantastiska barn.


Kommer hem till tio minusgrader och en vit värld. Lämnar sju plusgrader och grå miljö. Bra byte. På alla sätt. Idag cyklade jag ner på stan. Mötte folk som var på väg till arbetet. Gåendes utan mössa. Utan vantar. Vad är det för fel på folk? Vuxna människor. Herregud.


Jag minns när jag var tonåring. Då var det annat. Då skulle inte frisyren förstöras. Det var på något sätt lite häftigt att gå runt där och ha lite kläder på sig. Att man frös. Det spelade ingen roll.
Sedan gick åren och kanske mognade man när insikten kom att det är betydligt häftigare att slippa frysa genom att dra på sig onödigt mycket kläder. Gärna två mössor. Och dra ner dem långt.


Men bevisligen finns det vuxna människor. Både män och kvinnor. Både med långt, kort och utan hår alls. Som väljer att frysa. För är det tio grader kallt ute. Och så där lite lätt blåst så att det upplevs som minus 67. Då fryser fan alla. Så lyssna nu. Ta på dig mössan. Ta på dig vantar. Ta på dig alla möjliga lager av plagg. Det är faktiskt häftigt.

Inga kommentarer: