fredag, december 06, 2019

Springa längs minnenas allé.

Huset från förr. Det är där jag sitter nu. Det var ett tag sedan jag satt här. I alla fall ett bra tag sedan jag skrev några rader här. Konstigt nog är det alltid lätt att skriva något här. Det flyter på något sätt på av sig själv. Kanske är det för att det är så mycket minnen här. Det sitter alltid lite ångest i väggarna.

Det ska ätas julbord i helgen. Det är därför vi är här. Fira lite minijul. Flickan från landet i norr är på hotell. I huvudstaden. Det känns konstigt att hon inte är här. Jag behöver henne här. Dagarna blir lättare då.

Men trots all ångest. Trots alla minnen. Så finns det alltid en sak som är härligt med att komma hit. Och det är när jag får dra på mig löparskorna. Susa iväg längs minnenas allé. Alla gångvägar här i förorten. Jag har sprungit dem så många gånger. Kan varenda hörn. Varenda meter. Vet exakt hur långt det är till alla ställen. Och varje väg. Varje liten del. Har sina minnen. Ställen där vi kört intervaller. Plågat oss. Känt blodsmaken i munnen.

Ställen där jag arbetat. Ställen där jag skrattat och gråtit. Där jag gått med vänner. Med ovänner. Varit i bråk. Varit lycklig. Och varit extremt olycklig. Jag har alltid varit så glad att jag lämnat det här stället. Tagit mig långt bort. Men när jag springer här. Då känner jag mig hemma. Det är inte bara fantastiskt bra löpvägar i den här förorten. Det är minnen också. Och vare sig de är lyckliga. Eller i många fall för mig, väldigt olyckliga. Så är det mina minnen. Min uppväxt. Och någonstans. Under all ångest. Så är jag kanske ändå lite glad att jag har dem.

Nu ska barnen bygga pepparkakshus med farmor. Alla tre är lika exalterade. Jag försöker arbeta lite. Det är ett sätt att fly verkligheten det också. Och så längtar jag till bror ska dyka upp. Då kanske det ska springas igen.

Inga kommentarer: