tisdag, december 10, 2019

På andra sidan intervjubordet

Mina chefer håller på att anställa en hel bunt med pedagoger. Det är till en förskola som snart ska öppna. Som snart ska fyllas med skrattande barn och springande små fötter. Men för att dessa små liven ska utvecklas på ett bra sätt och få bästa möjliga start på livet så behövs det bra pedagoger. Riktigt bra pedagoger. Och det är inte alltid det lättaste att hitta.


Jag har senaste veckorna ringt en massa sökande pedagoger och mina chefer har träffat dem. Vi verkar ha en liknande syn efter att ha läst deras Cv:n då mina rekommendationer är de som fått komma på intervju.


Idag kunde en av cheferna inte sitta med på intervjuer. Pling. Där kom ett mail där min chef ville att jag skulle sitta med. Spännande. Det var två intervjuer idag. Två väldigt olika. Extremt olika. En som pluggat in varenda rätt svar. En som var betydligt osäkrare gällande det mesta.


Och jag sitter där. Är väldigt glad över att jag sitter på den andra sidan bordet. Slippa svara på en massa frågor. Förklara mina pedagogiska tankar och min barnsyn. Jag tror jag hade varit rätt jävla kass på det. Att på trettio minuter presentera mig själv som pedagog. Tar inte det flera år?
Jag minns inte hur min intervju var när jag fick det här arbetet. Men jag kommer ihåg att mitt första år här var bedrövligt. På många plan. Jag kom in i helt fel arbetslag. Tur jag fick fortsatt förtroende.


Att anställa någon. Inte minst någon yngre. Som nyss tagit examen. Där det kanske inte finns några riktiga referenser. Måste vara något av ett chanskort. Många kan plugga in bra svar på en intervju. Kan vara bedrövlig i barngrupp. Andra kan vara väldigt nervösa och osäkra. Men fungerar hur bra som helst i arbetet. Vi kommer att behöva dra en del chanskort.


Jag tror att jag kan tillhöra den andra kategorin. Nu satt jag inte på den sidan som fick frågor. Utan jag kunde sitta där bredvid chefen och känna att jag vuxit lite. Jag har fått förtroende för att sitta med på intervjun. Att sammanställa ansökningar. Det är mycket jag har fått förtroende för. Och det växer jag av. Och tackar för.

Inga kommentarer: