lördag, december 14, 2019

Countrytårar och träningstankar

Lördag kväll. Sitter ensam i soffan och tittar på film. En sådan där film som får ögonen att bli lite suddiga. Som får kinden att smaka lite salt. Som får toppen av tröjan att få små blöta fläckar. Hade inte räknat med att det skulle bli en sådan film. Men kanske är det just det som gör det. När överraskningen blir total. Att filmen berör mer än man tror innan.

Jag började kvällen med att se nya Rambofilmen. Last blood. First last blood. First blood - last time. Ja. Vad den nu heter. Rambo är Rambo. Vare sig han är 25 år eller 85 år. Man vet på något sätt vad man får innan man sätter på filmen. Inte dåligt på något sätt. Men kanske ingen Oscarsnominering.

Andra filmen. Den där som fick kinderna att bli salta. Den heter Wild Rose. En countryfilm. Något jag visste om på förhand. Jag tänkte att. Country. Det är bra skit. Så jag körde på den. En vild småbarnsmamma från Glasgow. Som helt enkelt vill bli stjärna i Nashville. Inga konstigheter. Om det inte är så att hon råkar komma på vad som egentligen är viktigt i livet. Nämnde jag att hon var småbarnsmamma?

Efter två filmer kanske jag ska ge mig. Även om en film med Sandra Bullock går på televisionen. (Ni som vet, ni vet.) Men kanske borde jag packa ihop lördagen och krypa ner i sängen. Har de där tankarna i huvudet som jag ofta får. Gällande träning kanske är bäst att tillägga. Kvällen innan. Sjukt motiverad till att dra på mig skorna och springa. Snabbt. Länge. Hårt. Men jag vet att när ögonen i morgon bitti öppnas och jag tittar på klockan när jag hör tassande små steg i hallen så kommer suget vara borta. Sjukt jävla bortblåst. Men jag kommer att göra arbetet ändå. Det vet jag.

De där tankarna kommer när det är vardag också. Springa hem från jobbet. Bra idé! Det ska bli riktigt härligt. Så låter det alltid på morgonen. Och på förmiddagen. Sedan passerar klockan 15.30 och poff! Motivationen. Orken. Lusten. Är borta. Men jobbet görs ändå.

Om åtta timmar tassar de där stegen i den mörka hallen. Storlek 38. Då ska ögonen öppnas och jobbet göras. God natt lördag. God natt Sandra.

Inga kommentarer: